3D audió feldolgozó egység megvalósítása FPGA-val

OData támogatás
Konzulens:
Szántó Péter
Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék

A videojátékok fontos részét képezi a minél élethűbb térbeli hangzás, amely jelentős fejlődésen esett át az elmúlt években, hála a Virtuális valóság terjedésének. A jobb minőségű 3D audió előállítása azonban nagyon számításigényes, így a diplomaterv keretén belül egy olyan FPGA-s rendszerterv elkészítése a cél, ami képes a processzor helyett elvégezni ezen számításokat.

A diplomaterv első felében a 3D audió működését ismertetem, továbbá bemutatom, hogy egy modern fejlesztőkörnyezet, milyen módon végzi a 3D audió előállítását. Ma már az AMD és az NVIDIA is kínál videokártyás gyorsítási lehetőséget a valósidejű feldolgozás biztosítása érdekében. Az AMD TrueAudio Next a szűrési feladatokat frekvenciatartományban végzi el, úgynevezett azonos méretű blokkokra particionált konvolúció segítségével. Ez megoldást kínál a nagyméretű Fourier-transzformáció hatékony elvégzésére, mindezt alacsony késleltetés mellett.

A diplomaterv második felében az elkészített FPGA rendszertervet ismertetem. A fejlesztés Xilinx Vivado HLS-ben történt, ami lehetőséget biztosított, hogy egy magas szintű nyelven, C-ben végezzem el a hardvertervezést. Az elkészített gyorsítókártya 20 csatorna feldolgozására képes, 5 másodperces impulzusválaszok esetén.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.