3D festés térfogati textúrázással

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Szécsi László
Irányítástechnika és Informatika Tanszék

A számítógépes grafikában a térbeli objektumok felületének festését legtöbbször

textúrázással szoktuk megvalósítani. Így tudunk egy viszonylag alacsony felbontású

sokszögháló felületére további részleteket felvinni. Számos textúrázási módszer,

algoritmus létezik. Kezdetben az algoritmus a CPU-n futott. Majd ahogyan megjelentek

a számítógépekhez az első igazi videokártyák, ezek az algoritmusok egyre inkább

átkerültek a videokártyára. Egyre több lehetőség nyílt meg a megnövekedett számítási

kapacitás révén.

Napjainkban a mára már általános 2D textúrázási módszerek alternatív felhasználásait,

és alternatív algoritmusait keressük. Új területek nyíltak meg a számítógépes grafika

világában, amikor a videokártya már nem csak egyféle módon tudja megjeleníteni a

modelleket, vagy textúrázni azokat, hanem egyébb számításokat is lehetett rá bízni. Ez

az időszak a programozható shader-ekkel kezdődött el.

Mára természetessé vált, hogy egy videokártya programozható. Számítási kapacitásuk

pedig esetenként többszörösen meghaladhatja a hétköznapi CPU-k számítási

kapacitását. Ez a lehetséges teljesítmény a párhuzamosíthatóságban rejlik. A

megnövekedett számítási kapacitás új megjelenítési technikákat eredményezett. Sok

kísérlet irányul a háromszög alapú megjelenítést kiváltó térfogati modellek felé. A

videokártyák jelenlegi feldolgozóegységei a háromszög alapú világ megjelenítéséhez

szükséges mátrix szorzásokat nagyon gyorsan tudják elvégezni. A mai 3D eszközökben

legalább több tucat GPU található. A gyártók ezen számokat további drasztikus

méretekben szeretnék emelni. Az a számbeli fölény, amit a video kártya akár száz

számra halmozott processzorai, feldolgozó egységei jelentenek, kedveznek az új

technológiának is. Ezen egységek programozásában is egyre kevesebb megkötés

jelentkezik. Egyre nagyobb textúrákat, egyre hosszabb kódokat tudunk futtatni rajtuk.

Diplomamunkámban ismertetem a térfogati textúrázás lehetőségeit, problémáit, és

bemutatom, miként lehet megvalósítanim illetve megoldani azokat. Felépítek egy

térfogati textúrázó rendszert, mely segítségével a technológia előnyeit, korlátait

próbálom meghatározni a mai eszközökön. Az eredmények ismeretében ezen

technológia jövőbeli felhasználási lehetőségeire is szeretnék rávilágítani.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.