3d szkenner vonalkereső eljárásának optimalizálása

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Kovács Tibor
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

A számítógépes grafika számos alkalmazása használja valós térbeli objektumok 3D modelljét. Az virtuális modellek előállítására bevált technika a 3D szkennerek alkalmazása. A különböző felhasználási célokra különféle 3D szkennelési technikák fejlődtek ki. A munkám egy triangulációs, lézeres 3D szkenner fejlesztésére irányult. Ilyen rendszerek általában néhány tíz centiméter átmérőjű tárgyak szkennelésére használatosak. A lézer vonalszerű fényt vetít a szkennelendő tárgyra, melyek kijelölik a tárgy egy-egy szeletét. Ezekből egy kamera és egy számítógép segítségével a tárgy 3D modelljét szeletenként lehet rekonstruálni.

A képeken a lézer által megvilágított szeletek beazonosításához vonalkereső algoritmusra van szükség, amelynek pontosságától nagyban függ az előállított 3D modell részletgazdagsága, pontossága. Kutatásom során néhány elterjedt, nagypontosságú vonaldetektor működését vizsgáltam, melyeket a dolgozatban be is mutatok.

A rendszer fejlesztésével az egyik fő célom az volt, hogy lehetővé tegyem annak vizsgálatát, hogyan viselkednek ezek a vonaldetekciós eljárások éles környezetben, egy konkrét 3D szkenner alkotóelemeként. A rendszer munkafolyamata a szkenner hardverének vezérléséből, a vonalkeresésből, és a 3D modellgenerálásból áll. A kamerát a szkennelés előtt kalibrálni kell, amihez egy 2D homográfián alapuló, automatikus kalibrációs eljárást dolgoztam ki.

A megvalósult rendszer vonaldetekciós képességét regresszióval mértem, a szkennelt 3D modelleket pedig képernyőképekkel illusztráltam.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.