A villamos autók kisfeszültségű elosztóhálózatra gyakorolt hatásának vizsgálata

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Farkas Csaba
Villamos Energetika Tanszék

Összefoglaló- A napjainkban tapasztalható klímaváltozás tudományosan alátámasztott tény, melynek egyik jelentős okozója az emberi tevékenységekből származó üvegházhatású gázok kibocsátása (lásd például [1], [2]). Az Európai Unióban a közlekedés a második legnagyobb ÜHG-kibocsátó a maga 25%-os részarányával. Ebből is jelentős részt tesz ki a személy- és haszongépjárművek kibocsátása, amelyek együttesen az EU szén-dioxid kibocsátásának 15%-át adják [3].

A kereskedelmi forgalomban 2014 óta kapható, nagy hatótávolságú villamos autók (EV) elterjedésével azonban a közlekedési szektor is aktívan be tud kapcsolódni az EU 2020-as előírásai szerinti klímaváltozási cselekvési terv megvalósításába. Ahhoz azonban, hogy a villamos autók nagyobb mértékben el tudjanak terjedni, megfelelő töltőinfrastruktúra szükséges, amely infrastruktúra a villamosenergia-hálózatot a jelenleginél nagyobb mértékben terheli, így annak megerősítésére, rekonstrukciójára lehet szükség a jövőben. Az elosztói engedélyeseknek így fontos érdekük fűződik ahhoz, hogy időben és megfelelő mértékben fejlesszék hálózatukat, elsősorban a kisfeszültségű elosztóhálózatot, ahová a villamos járművek tölteni fognak csatlakozni.

A szakdolgozat keretében szakirodalmi források felhasználásával bemutatom a villamos autók jelenlegi technológia szintjét, valamint azt, hogy várható elterjedésük milyen hatással lesz a KIF hálózatra. A hatások vizsgálatára a DIgSILENT nevű szimulációs szoftverrel elkészítettem egy budapesti kerület KIF elosztóhálózatának részeit; ezen hálózatrész túlnyomórészt lakossági fogyasztói övezet, ahol magáncélú, utcai vagy otthoni töltés megvalósítható lesz a jövőben.

Az elkészített szimulációs modell segítségével megvizsgáltam, hogy 20%-os villamos autó részarány esetén mekkora terhelődés és feszültségesés lép fel az egyes hálózatrészeken. Az eredmények azt mutatják, hogy ekkora mértékű elterjedtség esetén a jelenlegi hálózaton is lehet a villamos autókat tölteni a szabványban megengedett feszültségesést és az elemek névleges terhelhetőségét meg nem haladva. Mindebből arra lehet következtetni, hogy a villamos autók várhatóan lassú elterjedése esetén az elosztói engedélyeseknek lesz idejük arra, hogy felkészüljenek a nagyobb részarányú villamos autók hálózatba történő befogadására.

Kulcsszavak - DIgSILENT, KIF hálózat, szimulációs modell, töltés, villamos autó

Források

[1] NASA. 2015. Global Climate Change : Vital Signs of the Planet. [ONLINE] Available at: http://climate.nasa.gov/scientific-consensus/. [Accessed 11 October 15].

[2] Oreskes, Naomi 2007. “The Scientific Consensus on Climate Change: How Do We Know We’re Not Wrong?”. In DiMento, J.F.; Doughman, P M 2007. Climate Change: What it Means for Us, our Children and our Grandchildren. 1st ed. Massachusetts: MIT Press. pp. 65-66

[3] European Commission. 2015. Road Transport: Reducing CO2 Emmissions From Vehicles. [ONLINE] Available at: http://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/index_en.htm. [Accessed 11 October 15].

[4] Union of Concerned Scientists. 2015. Electric Vehicle Timeline. [ONLINE] Available at: http://www.ucsusa.org/clean_vehicles/smart-transportation-solutions/advanced-vehicle-technologies/electric-cars/electric-vehicle-timeline.html#1900. [Accessed 11 October 15].

[5] European Commission. 2015. 2020 Climate and Energy Package. [ONLINE] Available at: http://ec.europa.eu/clima/policies/strategies/2020/index_en.htm. [Accessed 11 October 15].

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.