ABS fejlesztése prediktív és mesterséges intelligencia alapú irányítási módszerekkel

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Harmati István
Irányítástechnika és Informatika Tanszék

Az utóbbi években a technika fejlődése lehetővé tette, hogy az egyre nagyobb számítási kapacitást igénylő algoritmusokat rövid idő alatt, beágyazott rendszereken is el lehessen végezni. Ennek köszönhetően forradalmi újítások jelentek meg az autóiparban, és a fejlesztések során egyre inkább nőtt a járművek autonóm jellege.

A komplex számítási feladatok nagy része valamilyen szabályozástechnikai algoritmust hajt végre. Ezek nagyon hasznos folyamatok, hiszen az autóban lévő vezérlőegység a sofőrnél jóval gyorsabban és pontosabban képes reagálni adott szituációkban. Ez mind kényelmi, mind biztonsági szempontból lényeges. Az egyik legfontosabb biztonsági funkció az autókban az ABS (Anti-Lock Braking System). A vészfékező funkció használatával az autó egy erős fékezés után is kormányozható marad, és a féktávolság is csökken.

Az ABS szabályozás során a feladat a kerék szögsebességének a szabályozása az autó longitudinális sebességéhez képest olyan mértékben, hogy a súrlódási együttható a kerekek és az úttest közt maximális legyen. Szakdolgozatomban elkészítettem az útfelület és az autó modelljét, és ezen különböző szabályozási algoritmusokat vizsgáltam. Megvalósítottam egy modell prediktív szabályozót, amely képes a kerékre ható nyomatékok alapján előállítani az ideális fékező erőt. A prediktív szabályozó után készítettem egy fuzzy rendszerek által hangolt PID szabályozót, amelyet aztán genetikus algoritmussal és adaptív neuro-fuzzy rendszerrel optimalizáltam.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.