Adaptív sebességtartó automatika működési stratégiájának kidolgozása autópálya lehajtón

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Drexler Dániel András
Irányítástechnika és Informatika Tanszék

A haszongépjármű ipar biztonsági és automatizálási rendszereinek egyik legdinamikusabban fejlődő területe a vezetőtámogató rendszerek, amelynek fő ágazata a longitudinális szabályozást megvalósító adaptív sebességtartó automatika. A rendszer fejlesztése során kiderült, hogy az automatika előnytelen viselkedést mutathat, ha autópályán a követett jármű mögül a saját jármű kisorol a lehajtó sávra. Feladatom ezen esetek detektálása és javaslat tétele a további fejlesztéseket illetően.

Szakdolgozatomban az ilyen esetek detektálására alkalmas algoritmus tervezését és fejlesztését mutatom be. Az ehhez szükséges jeleket a jármű elejére szerelt kamera és radar biztosította, amelyek a jármű előtti környezet a forgalmi szituáció szempontjából lényeges tulajdonságait dolgozzák fel. A tervezés során több lehajtás vizsgálata után a sáv alapú detektálás mellett döntöttem és kiválasztottam az azt meghatározó jeleket.

A készülő algoritmust korábbi közúti mérési adatok alapján teszteltem, optimalizáltam paramétereit és szükség esetén változtattam annak struktúráján. A kész algoritmust elsőként egy ismert, majd egy jóval nagyobb ismeretlen teszthalmazon futtattam és értékeltem ki az így kapott eredményeket.

A dolgozat végén bemutatok néhány további fejlesztési lehetőséget, amelyek az elkészített algoritmus detektálási hatékonyságát növelhetik.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.