Akadályok HIL szimulációja parkolást segítő rendszerek teszteléséhez

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Kiss Bálint
Irányítástechnika és Informatika Tanszék

Összefoglaló

A korszerű autók felszereltségéhez hozzátartoznak a parkolást segítő rendszerek. Az esetek többségében ultrahang alapú szenzorok képezik ezen rendszerek alapját. Az ultrahang alapú távolság érzékelők és a ráépülő rendszerek egyik vezető gyártója a Robert Bosch GmbH. Ez a szakdolgozat a cég ultrahang alapú rendszerek szoftver teszt csoportjában készült (CC-DA/EAU2-Bp).

Az ultrahang szenzorok által szolgáltatott nyers távolságértékek feldolgozásával meghatározható az egyes objektumok aktuális helyzete a járműhöz viszonyítva. Ez az információ nélkülözhetetlen bemeneti adatként szolgál számos ultrahangszenzorra épülő funkció számára.

Az asztali tesztek korlátja ebben az esetben, hogy az akadályok mozgatása nem megoldható külső beszállító cég magas költségekkel járó megoldása nélkül, mely korlátozott számban áll a tesztmérnökök rendelkezésére, ezáltal használatának időkerete is véges. Az akadály szimulátor fejlesztésével célom ennek a hátránynak a kiküszöbölése.

A munkám során megismertem az autóipari szofverfejlesztés folyamatát, a HIL fogalmát, az alkalmazott tesztkörnyezet elemeit, köztük az akadály szimulátor korábban alkalmazott verzióját. A szimulátor széleskörű használhatóságának és a pontosságának érdekében számos fejlesztés volt szükséges.

Implementáltam az akadályok mozgatását elvégző metódust C# környezetben az autó sebességének és a kormányszögének figyelembevételével Ackermann kormányzási geometria szerint, amely lehetővé teszi fékezési funkciók tesztelését és az „asztalon” történő parkolás megvalósítását.

Feladatom volt a szenzorok látóterének közelítését megvizsgálni, illetve mérések alapján valós látótér alakjával maszkolni azt, így pontosítva az érzékeléseket.

Ezen kívül vizsgáltam a CANoet és az Obstacle Simulatort összekapcsoló COM interfész korlátait, illetve kihasználását optimalizáltam. Ennek érdekében módosítottam CANoeban az Obstacle Simulatorhoz definiált környezeti változó halmazt és az elemek kapcsolatát a C# környezetben deklarált változókkal.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.