Akkumulátor felügyelő rendszer fejlesztése elektromos meghajtású járműbe

OData támogatás
Konzulens:
Kovács Viktor
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

Míg régebben elegendő volt ólom-savas vagy nikkel katódos akkumulátorok beépítése az elektromos meghajtású járművekbe, manapság már egyre inkább a különböző lítium cellák felé terelődik az autógyártók figyelme. A lítium katódos akkumulátorok a jobb tulajdonságaik (energiasűrűség, tömeg) mellett hátrányokkal is rendelkeznek. Ilyenek például a töltés közben bizonyos paraméterek rendkívül pontos betartása. A lítium alapú cellák azonnal és visszafordíthatatlanul károsodnak, ha a gyártó által megadott maximum működési paramétereket túllépi a rendszer. Bizonyos esetekben akár (túltöltés, túlterhelés) erős exoterm reakció is megindulhat egy-egy cellán belül, ami tűzveszélyes.

Egy mai tisztán elektromos vagy hibrid meghajtással rendelkező közúti jármű különböző alrendszereinek működéséért több tíz vezérlőegység felel. Ezek közül az egyik az akkumulátor menedzsmentért felelős egység.

Az akkumulátor menedzsment rendszer legfőbb feladata az akkumulátor, mint egész védelme és a töltés, kisütés felügyelete. Emellett különböző (származtatott) paraméterek mérése, mint például a jelenlegi töltöttségi szint és az akkumulátor állapota (elhasználódás).

Dolgozatomban egy általam kifejlesztett akkumulátor menedzsment rendszert mutatok be, melyet egy a Shell Eco-marathon-ra készülő járműhöz terveztem és építettem.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.