Vizuális effektek, légköri jelenségek, orvosi felvételek és térfogati pontokra megadható adathalmazok vizualizációjára használhatóak az úgynevezett térfogati modellek. Ebben a háromdimenziós modelltárolási formában olyan adatokat tárolhatunk, amelyek felületekkel és geometriai alakzatokkal nehezen írhatók le.
A modern 3D grafikus kártyák hatékony eszközként szolgálnak a megjelenítési feladatok megoldására. A térfogati modellek vizualizációjára kidolgozott módszerek azonban nem tartoznak a hagyományos, háromszöghálóval dolgozó eljárások közé, így a grafikus kártyán végrehajtható algoritmusok összetettek.
Jelen feladat során a meglévő megjelenítési módszerek közül választottam ki egyet, amely a megjelenítést valós időben végzi, és lehetővé teszi, hogy ezalatt az alkalmazásba interaktívan beavatkozhassunk, például a nézőpont állításával. A választott módszer az OpenGL grafikus könyvtár segítségével megvalósításra kerül, aminek menetét részletesen is ismertetem. A megoldás a grafikus kártya hardveres támogatását nagymértékben kihasználja.
Bemutatásra kerülnek a térfogati modellek és megjelenítési eljárásaik, előállításuk módjai. A megjelenítés megvalósítása során többféle árnyalási módszer is összehasonlításra kerül. A tesztelés során térfogati modellnek egy füst szimuláció eredményét használjuk, ami jól szemlélteti a felületekkel nem leírható modelleket.
A későbbiekben az animált térfogati modellek lejátszásával foglalkozunk, mint például a szimulációs eredmények, vagy más időben változó adathalmazok. Ezen modellek tárolására, beolvasására és a megjelenítés során történő adatfrissítésre is kitérünk.
A fenti megjelenítési módszerek orvosi-, vagy mérnöki vizualizációs feladatokra, vizuális effektek megjelenítésére alkalmazhatóak, számítógépes játékokba építhetőek. Az általam közölt megvalósítás segíthet olyanoknak, akik szintén térfogati modelleket szeretnének vizualizálni és az OpenGL grafikus könyvtárat választják ehhez.