Autóbusz utastájékoztató rendszer tervezése

OData támogatás
Konzulens:
Lazányi János Gyula
Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék

A diplomatervezés során egy autóbuszos utastájékoztató rendszernek a központi egységét terveztem meg. A munka részben egy külső cégnél, a Silex kft-nél történt, ahol biztosították számomra a szükséges hardver elemeket, és a fejlesztői környezetet. A diplomatervezés során a cél egy olyan autóbuszos utastájékoztató rendszer központi egységének az elkészítése volt, mely képes manuális és GPS alapú utastájékoztatásra, valamint kommunikálni a hozzá kapcsolódó belső és külső kijelző táblákkal.

A megvalósított központi egységen a buszjáratokhoz tartozó szöveges információk szöveges file-okban, a buszmegállókhoz tartozó hanganyagok pedig MP3 formátumban kerültek SD kártyán tárolásra. A központi egység a megállók léptetése esetén a hangot és a szöveges információkat CAN buszon keresztül továbbította a kijelző egységeknek. Ez utóbbi modulok jelenleg még nem készültek el, ezért a feladat során egy fejlesztői kártyát használtam vevő egységként. A központi egység a megállók továbbítását beállítástól függően részben manuálisan végezte, de GPS vevő modullal történő kiegészítés esetén a rendszer képessé vált GPS koordináták alapján történő utatájékoztatásra is. Ez utóbbihoz egy PC-s „GPS data logger” programot is készítettem, mely segítségével egy buszjárat megállóit egy térkép segítségével könnyedén kijelölhetjük, és a megállók koordinátáit szöveges file-ban tárolhatjuk.

A központi egységhez felhasználói interfészként LCD kijelző, tasztatúra, és a menühöz szükséges nyomógombok kapcsolódtak hozzá. A diplomatervezés során a központi egységben és a vevő egységben is Fujitsu 32 bites mikrokontrollereket alkalmaztam.

A dolgozat első részében irodalomkutatást végeztem melyben megvizsgáltam a piacon kapható ismertebb utastájékoztató rendszereket, ezek előnyös és hátrányos tulajdonságait, majd ezeket a rendszereket összehasonlítottam az általam tervezett rendszerrel. Ezt követően bemutattam a rendszer specifikációját, és rendszertervét, valamint megvizsgáltam a CAN buszon történő hangtovábbítás különböző lehetőségeit. A következő fejezetekben következett a hardver és szoftvertervezés, melyekben részletesen bemutattam a tervezés menetét, és a tervezés főbb lépéseit. A szakdolgozat utolsó nagy fejezetében a GPS alapú utastájékoztatáshoz szükséges mikrokontrolleres programrészeket és a PC-re készült „GPS data logger” programot ismertettem.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.