Autóipari vezérlőegységek energiamenedzsment tesztjének fejlesztése

OData támogatás
Konzulens:
Scherer Balázs Attila
Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék

Az elektronika az autóiparban arra a szintre lépett, ahol a biztonságkritikus szempontok mellett nagy számban helyet tudnak kapni a kényelmi funkciókat megvalósító, főként elektronikus megoldások, melyeket összefoglalóan komfortelektronikának nevezzük. Ezen elektronikai rendszerek esetén meghatározó szerepet tölt be azok energiafogyasztása. Némely terhelések esetén az energiafogyasztás csupán néhány Watt, de vannak olyanok is, ahol ez száz Watt nagyságrendű, illetve megjegyzendő, hogy a legtöbb komponens multiplikálva jelenik meg az autóban. Példaként egy felsőkategóriás járműben több mint 60 villanymotor helyezkedhet el, nem számolva a beágyazott motorokat például a lemezlejátszókban, vagy a szórakoztató termékek belső hűtését. Ezekből könnyen látható, hogy a komfortelektronika energiamenedzsmentje kulcsfontosságú a jármű üzemanyag-fogyasztásának, ezáltal üzemben tartási költségeinek alacsony szinten tartásához.

A nagyszámú elektronikai komponens működésének a vezérléséről a központi egységek, úgynevezett „body computer”-ek gondoskodnak. A központi egységek végzik az adatáramlás vezérlését a hozzá csatlakoztatott hálózati buszokon keresztül, tehát gateway funkciókat látnak el. Központi szerepükből adódóan az energiamenedzsment realizálása is ezekben az egységekben történik.

Szakdolgozatom célja egy ilyen komfortelektronikai vezérlőegység automatizált energiamenedzsment tesztjének fejlesztése. A teszt lefedi a vezérlőegységhez csatlakozó kommunikációs buszok hálózatmenedzsmentjének, illetve önálló állapotkezelésének a vizsgálatát. Mivel a vezérlőegység fejlesztése az autóiparban teret hódító AUTOSAR szabvány szerint készül, így tesztkörnyezet kialakítása során magas prioritású szempont volt annak más, szintén AUTOSAR szabvány alapján készülő projektekhez való adaptálhatósága. Erre a konfigurálhatóságra való felkészítése a tesztszoftvernek megfontolt tervezési fázisokat igényelt. Az elkészült, működő tesztszoftver bemenetét a vezérlőegység egyes buszain közlekedő információ, illetve a vezérlőegység belső változói képzik, a kimenetén – a generált tesztjelentésben – pedig a vezérlőegységen futó szoftver viselkedésének minősítése jelenik meg.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.