Automatikus értékelő rendszer tervezése és megvalósítása

OData támogatás
Konzulens:
Marton József Ernő
Távközlési és Médiainformatikai Tanszék

Informatikai tömegoktatásunk egyik komoly kihívása a nagy számban keletkező programozási feladat értékelése a kódminőségtől a specifikációnak megfelelő kimeneten át a szemantika alapos vizsgálatáig. Mindez hagyományosan nagyon sok emberi erőforrást köt le, amely gépi támogatással jelentősen csökkenthető, a felszabaduló idő pedig olyan tevékenységre fordítható, ahol valóban szükséges az ember. A hallgatót pedig az azonnali értékelés és a határidő előtti javítási lehetőség ösztönzi a megoldás csiszolására, a kódminőség, hatékonyság, robusztusság javítására, így többet tanulva.

A probléma nem újkeletű, ezért mára számos eszköz létezik, azonban a potenciális felhasználóik sokszor nem is hallottak róluk, vagy éppen a licence nem engedi az esetleges átalakítást. Emiatt minden egyes technológia és programozási nyelv esetén sajátot fejlesztenek [1]. Éppen ezért megterveztem, megvalósítottam és bevezettem egy olyan, könnyen bővíthető, moduláris keretrendszert, mely képes ellátni a hallgatói feladatok automatikus értékelése során a feladatok többségét, valamint könnyen csatolható már létező adminisztrációs rendszer (Learning Management System) mellé.

A rendszer motivációját és első felhasználását a Szoftver laboratórium 5/Adatbázisok labor tárgyban előkerülő különböző technológiák (SQL, Java, SOA, XML) segítségével elkészített házi feladatok értékelése adja. Két félév alatt több, mint 1000 hallgató több mint 4000 házi feladatának értékelése során az elkészült AKÉP (Automatikus Kiértékelő És Pontozó) rendszer jelentős segítséget nyújtott az oktatói oldalnak: elvégezte a javítási feladatok jelentős részét és dokumentálta a részletes eredményeket.

Az oktatók a hallgatók munkáját az AKÉP felületén látott eredmények ellenőrzése után értékelték. A 2017-es AKÉP értékeléseket jegyre alakítva és összehasonlítva az emberi értékeléssel azt kapjuk, hogy a legtöbb esetben 0 és -1 jegy az eltérés, tehát az AKÉP eredmények ugyanazt a jegyet vagy egyel rosszabbat adtak.

A keretrendszer és környezetének megvalósítása mellett folyamatosan segítettem az AKÉP-hez kötődő folyamatokat (oktatás, útmutató készítése, preprocesszorok tervezése stb.). A rendszert jelenleg is (2017/2018 őszi félév) több, mint 40 fő használja a mindennapok során.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.