Automatikus teszter fejlesztése EBS/ABS asztali fékrendszerszimulátor egységhez

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Sujbert László
Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék

Ahogy fejlődik a technológia, úgy kerül egyre több, és egyre bonyolultabb elektronikai alkatrész a haszongépjárművekbe. A cél a jármű legfontosabb adatainak és jellemzőinek a megfigyelése, és kiértékelése valós időben, amivel lehetőség nyílhat vészhelyzet esetén a baj

elhárítására, vagy a gépjármű működésének optimalizálására. A korszerű haszongépjárművekben több menetbiztonságot javító rendszer is található, ilyenek például blokkolásgátló fékrendszer - ABS (Anti-lock Breaking System), az ESP (Electronic Stability Program), vagy a kipörgésgátló - ASR (Anti-Slip Regulation).

Az ABS egységek 1981-től kezdtek elterjedni az európai haszongépjárművekben, míg 1991 óta egész Európában törvényi szinten szabályozzák az ABS alkalmazását. A Knorr Bremse szerint amennyiben Európában az összes tehergépjármű és busz fel lenne szerelve blokkolásgátló fékrendszerrel, az évente 500 olyan halálesetet és 2500 olyan sérülést előzhetne meg, amelyek közúti balesetek miatt következnek be. Ezek a rendszerek mind a járművön lhelyezett elektronikus szenzorok adataira támaszkodnak, és ezek alapján avatkoznak be a kerekek fékezésébe, vagy a kivezérelt nyomatékba.

Ilyenek például a keréksebességet, a tengelyek terhelését vagy mechanikai deformálását, a pneumatikus szelepekben fellépőyomást mérő szenzorok. A szenzorok jeleit az ECU (Electronic Control Unit) dolgozza fel és értékeli ki. Az elektromos fékrendszerek által kínált unkciók folyamatosan fejlőnek, egyre komplexebbé válnak. Az új fejlesztések során sok esztelésre van szükség menet közben is, amiket sokkal kényelmesebb egy az asztalon is

elfér® szimulációs környezetben megtenni. Ez a laborautó (LabCar), ami az ECU számára gy teljesen élethű környezetet biztosít, elhiteti vele, hogy egy valódi teherautóban van. A aborautó lelke a SimCard (szimulátor kártya), ez az eszköz állítja elő a szenzorok analóg és digitális jeleit, és így képes akármilyen élethelyzetet előidézni az ECU számára.

Szakdolgozat keretében végzett munkám során egy olyan rendszert valósítottam meg, amely képes automatikusan megvizsgálni az újonnan gyártott szimulátor kártyák elektronikus működését, és eldönteni hogy hibásan működik-e az eszköz, és amennyiben igen, képes feltárni a hiba helyét. A dokumentumban bemutatom a szükséges el®ismereteket, majd részletesen ismertetem az elkészült rendszer tervezési folyamatát és a megvalósítást.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.