Avionikai architektúra fejlesztése nagymegbízhatóságú robotrepülőgépek számára

OData támogatás
Konzulens:
Kis László
Irányítástechnika és Informatika Tanszék

Napjainkban számos fejlesztés tárgyai a pilóta nélküli légi járművek (Unmanned Aerial Vehicle – UAV), amelyek a harctér mellett egyre több civil alkalmazásban is helyet kapnak. Legelterjedtebb feladatuk a felderítés és a távoli érzékelés, de az anyagmozgatás irányában is történnek fejlesztések.

Ahhoz, hogy ezek az eszközök a civil repülésben is helyet kapjanak, megbízhatóságuknak összemérhetőnek kell lennie a hagyományos, pilóta által irányított gépekkel. Ezt célozza meg az MTA SZTAKI egyik projektje, amelynek célja egy nagy megbízhatóságú robotrepülőgép kifejlesztése. A diplomamunkám keretében ennek a repülőgépnek az avionikai rendszerét kell megterveznem, amely garantálja a hibatűrő működést.

A rendszer koncepciója már elkészült, e szerint egy olyan egyszeresen redundáns rendszert kell tervezni, amely a belső öntesztelést és az analitikus redundanciát kihasználva képes elérni, hogy bármelyik egyszeres hiba esetén még folytatni tudja a működését. A hardver redundancia az irányítóegységeknél, a szenzor moduloknál, a kommunikációs hálózatban és a tápellátásban jelenik meg, az analitikus redundancia és az újrakonfigurálható irányítási törvények pedig a beavatkozó szervek hibáit hivatottak kezelni. A kommunikációs hálózat az autóiparban használt nagy megbízhatóságú FlexRay hálózat lesz.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.