BLDC motoros hajtás tervezése gokart versenyjárműhöz

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Stumpf Péter Pál
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

A szénkefe nélküli elektromos motorok (BLDC) egyre nagyobb teret nyernek a hagyományos egyenáramú motorokkal szemben mivel jobb hatásfokot, hosszabb élettartamot és egyenletesebb nyomatékot tudnak biztosítani. A szakdolgozatomban bemutatom a teljes fejlesztési folyamatát egy hibrid hajtás rendszernek, amelyben egy BLDC motor és egy hagyományos belsőégésű motor található. A fejlesztésnek az oka az volt, hogy egy húsz BME-s tanulóból álló csapat indult egy versenyen, amelyre egy go-kartot kellet módosítanunk a versenykiírásoknak megfelelően.

A szakdolgozatom elején bemutatom a két leginkább elterjedt hibrid hajtási rendszert. Ezek után áttérek a BLDC motorok alapvető működésére és elméleti hátterére továbbá a fő előnyeire, amelyek népszerűvé teszik manapság. A BLDC motor bemutatási után a szakdolgozatomban a BLDC motor vezérlő nyomtatott áramkörének (NYÁK) a fejlesztését mutatom be. A NYÁK magában foglalja a MOSFET tranzisztorokat és egy dedikált motorvezérlő IC-t. A logikai vezérlő jelet egy DSP szolgáltatja.

A munkám vége felé bemutatom azokat a potenciális fejlesztési lehetőségeket a BLDC hibrid hajtással kapcsolatban, amelyet fontosnak tartok azonban a verseny kezdetéig nem sikerült kivitelezni.

Legvégül röviden újra összefoglalom a szakdolgozatom témáját, továbbá megosztom személyes tapasztalataimat a fejlesztéssel kapcsolatban.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.