Beágyazott autóipari adatgyűjtő eszköz fejlesztése

OData támogatás
Konzulens:
Szabó Zoltán
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

A modern járművek elektronikus rendszere több ECU-ból (Electronic Control Unit) épül fel, amelyek egymással kommunikálnak. A vezérlőegységek különböző működésű kis beágyazott rendszerek, amelyek a jármű részegységeinek működéséért felelősek. A motornak, a sebességváltónak, a hidraulikus rendszernek, a műszerfalnak és még sok egyéb egységnek is saját vezérlőegysége van. Az önálló vezérlőegységek közötti kommunikációhoz hálózati protokollok használata szükséges. Két fő protokollt használnak a kommunikációs igények kielégítéséhez.

A járművekben lévő elektronikus vezérlőegységek közötti kommunikáció legnagyobb részéért a J1939 szabványban specifikált CAN (Controller Area Network) protokoll a felelős. A CAN buszt elsődleges buszként (primary bus) alkalmazva lehetővé válik az összekapcsolt modulok közötti gyors adatátvitel.

A másik alkalmazható protokollt a J1708/J1587 szabvány definiálja. Ez egy meglehetősen régi szabvány, előnyös tulajdonságai miatt azonban napjainkban is alkalmazzák másodlagos buszként. A J1708 kommunikáció az RS-485 specifikációján alapul. Robusztussága, olcsósága és a piacon lévő IC-k elérhetősége miatt előnyös az alkalmazása.

A diplomaterv keretében egy autóipari adatgyűjtő eszköz fejlesztése történt meg. Az eszköz az ECU-k kommunikációját egy SD kártyára rögzíti.

A diplomaterv első része az autóiparban alkalmazott protokollokat mutatja be, különös figyelmet fordítva a CAN és a J1708/J1587 protokollokra. Ezt követi a napjainkban elérhető 32 bites mikrokontrollerek és az ARM platformot támogató fejlesztőkörnyezetek összehasonlítása.

A hetedik fejezetben bemutatom a bemeneti interfészek illesztését a beágyazott rendszerhez.

A diplomaterv utolsó része az SD kártyán tárolt adatok feldolgozási módjait és az eszköz funkcionális tesztelését tárgyalja.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.