DC/DC átalakító tervezése Shell ECO-marathon elektromos autóhoz

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Balogh Attila
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

Az autóiparban a villamos autóknál széles körben használnak nagy teljesítményű, a jó hatásfok miatt kapcsolóüzemű DC/DC konvertereket. Akár a több 100V feszültségű főüzemi akkumulátor feszültségét konvertálják 12V-os egyenfeszültségre. Azért a 12V-os feszültség az elterjedt, mert erre a feszültségre tervezik a legtöbb, személyautóban használt berendezést, integrált áramkört.

A BME Paradicsom csapat tagjaként a Shell ECO-marathonra készülő elektromos autóhoz egy 600W névleges teljesítményű DC/DC konvertert terveztem a segédüzemi berendezések energiaellátásához. A tervezést a szakdolgozatom keretében végeztem.

Szakdolgozatomban a leggyakrabban használt izolált kimenetű kapcsolóüzemű tápegységek felépítését és jellemzőiket ismertetem. Részletesen bemutatom az általam megvalósított architektúrát. Kitérek a mágneses elemek, azaz a transzformátor és a fojtó méretezésére. Kiszámítom az átalakítón a disszipálódó teljesítményeket, ami alapján a tápegységet termikusan úgy méreteztem, hogy az autóban magas környezeti hőmérsékleten is képes legyen a névleges teljesítmény leadására. Továbbá bemutatásra kerül a konverter és az azt felügyelő, CAN (Controller Area Network) buszon a többi ECU-val (Electronic Control Unit) kommunikáló áramkör kapcsolási rajza és a nyomtatott áramkör terve.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.