Domborzat szerkesztése 3D festéssel

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Szécsi László
Irányítástechnika és Informatika Tanszék

Számítógépes grafikában elterjedt módszer, hogy egy háromdimenziós objektumot a modell geometriájának módosítása nélkül részletekkel gazdagítsunk. Erre jó lehetőség textúrák használata, amelyekkel nem csak a modell színét, hanem egyéb tulajdonságát is módosítani lehet.

A textúrákat általában egy a modellhez adott textúra-térkép alapján rajzolhatjuk meg, amely az objektum vertexeihez tartozó textúra-koordináták síkra kifeszített képét jelenti. Egy ilyen textúrát nagyon nehéz kezelni egy kétdimenziós festő rendszerben, mivel egy bonyolultabb modellnek nagyon összetett textúra-atlasza lehet, amelyben az úgynevezett varrások mentén nehéz biztosítani a folyamatos átmenetet úgy, hogy a renderelés után a 3D objektumon ne legyen észrevehető az átmenet.

Ezen probléma megoldására születtek meg az egyre inkább elterjedté váló 3D festő rendszerek, melyben a felhasználó a szokásos kétdimenziós festő programokkal szemben közvetlenül a modellre festve viheti fel a részleteket. A szoftver megoldja, hogy a textúrát megfelelően hozzárendelje az objektum pontjaihoz, így az esetleges folytonossági hibákat is kiküszöböli.

Dolgozatomban egy ilyen festő rendszer megvalósítását mutatom be, amelynek elsődleges funkciója, hogy a felhasználó az egér segítségével a 3D modellre rajzolja az adott pontokhoz tartozó elmozdulás-térképet, azaz domborzatot definiál egy modellen anélkül, hogy a geometriához hozzá kellene nyúlnia. A feladatot Microsoft DirectX 11 környezetben valósítottam meg.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.