Elektromechanikus kormányrendszer elektronikus részegységének teszt automatizálása

OData támogatás
Konzulens:
Szabó Zoltán
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

Az autógyártók jelenleg nagy erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy csökkentsék az üzemanyag-fogyasztást és károsanyag-kibocsátást. Az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez jelentős mértékben hozzájárulhat a hagyományos hidraulikus kormányrendszerekről az elektromechanikus kormányrendszerekre való áttérés. Az elektromechanikus kormányrendszer alkalmazásával akár az automatikus parkolás, az oldalszél kompenzálás, valamint az ütközések elkerülése is megvalósítható.

Az elektromos motor a kormányrendszer egyik fő eleme. Feladata, hogy segítse a vezetőt a kormányzásban a megfelelő nyomaték biztosításával. Ezen nyomaték elérése érdekében a lehető legmagasabb teljesítménysűrűséget kell elérniük. A szervokormány rendszerekben alkalmazott és fejlesztett motorok állandó mágneses szinkron szervo motorok (ritkaföldfém mágnesek alkalmazásával) a magas teljesítmény-követelmény, illetve a karbantartásmentes működés miatt. Mivel a motor közvetlen mechanikus kapcsolatban van a kormánykerékkel, tulajdonságai - mint például a a nyomatékhullámosság - közvetlenül befolyásolják a kormányzási érzést, egyúttal a komfortérzetet is.

A diplomamunkámban bemutatom a háromfázisú szinkron motor fontosabb tulajdonságait, a hozzá tartozó egyenleteket, valamint a vezérlésének egy általános formáját. A diploma második részében a szinkron motor és a hozzá tartozó szabályozás azon paramétereinek automatizált behangolását fogom leírni, amik a legnagyobb teljesítménysűrűség, valamint a folyamatos kormányzási és komfortérzet biztosításáért felelősek.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.