Elektromos fékrendszer tervezése hibrid hajtású gokarthoz

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Tóth Csaba
Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék

Összefoglaló:

A szakdolgozat-feladatom egy elektromos fékrendszer megtervezése és megvalósítása volt egy hibrid hajtással működő versenygokartra.

Az elektromos fék (eFék) a gokarton lévő hidraulikus üzemi fékrendszert fogja kiegészíteni, így, ha az elektronika meghibásodna, akkor is lesz üzemi fék a gokarton. Az eFéket fogjuk ezen kívül minden automata, vezetőasszisztens funkcióban használni.

A koncepció kidolgozása egy gépész kollégával közösen történt, mivel az általam kiválasztott fékkonstrukció jelentős gépészeti tudást igényelt. Ehhez meg kellett vizsgálnunk a különböző autóiparban már létező megoldásokat, illetve azt, hogy ezek közül melyik lehet megvalósítható – kisebb-nagyobb változtatásokkal – egy gokarton.

A feladathoz saját tervezésű nyomtatott áramkört is készítettem. Az áramkörtervezés során figyelembe kellett vennem számos szempontot, melyek közül az egyik legfontosabb a többi ECU-val való kompatibilitás volt. A vezérlőegységem egyik feladata, hogy kommunikáljon a gokarton lévő többi elektronikus vezérlővel (ECU), a másik pedig nyilvánvalóan a fék vezérlése.

A kommunikáció CAN-hálózaton keresztül történik, mégpedig 500 kbit/s sebességgel. Az eFék ECU megtáplálását is meg kellett oldanom, mely során az autóiparban szokásos 12 V-os feszültséget kellett lecsökkentem a mikrokontrollerek által használt 3,3 V-os feszültségszintre.

A fékerő-szabályzáshoz nélkülözhetetlen különböző szenzorok applikálása a gokartra, mint például keréksebesség-szenzorok, mely szintén az én feladatom volt.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.