Elektromos kormányszervó motorok rezgésanalízise

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Orosz György
Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék

Az általános értelemben vett zajnak számos negatív élettani hatása van, melyek különösen fontossá válnak akkor, ha az alany olyan veszélyes tevékenységben vesz részt mint a vezetés. Az utastér belső zaja rontja kognitív képességeket, zavarja a figyelmet, valamint nem utolsósorban csökkenti a komfortérzetet is. Így nem meglepő, hogy a gyártók nagy hangsúlyt fektetnek a zajrezgés vizsgálatokra, illetve a zaj csökkentésére.

A folyamatos mérnöki fejlesztésnek köszönhetően a járművek zaja egyre inkább lecsökkent, melynek hatására olyan zajkomponensek is hallhatóvá váltak, mint például a kormányzásrásegítő rendszer zaja. A mai modern rendszerekben a meghajtást egy elektromos szervomotor végzi, mely tekinthető a zaj forrásának is.

A motorokon elvégzett zajrezgés mérések spektrális elemzésével lehetőségünk van azonosítani az egyes zajkomponensek forrását, melyet a későbbi tervezés során figyelembe tudunk venni.

A dolgozatomban megvizsgálom a mérések kiértékelésére leggyakrabban használt jelfeldolgozási eljárásokat, mint a spektrogram, Campbell-diagram, order spektrum, majd ezeket implementálom egy MATLAB program formájában, mely képes akár több fájl automatikus beolvasására és a generált diagramok exportálására is.

A mérési eredmények korreláció-analízisével megállapítom, hogy az előzetes várakozásokkal ellentétben a nyomatékhullámosság és a házrezgések között nincsen közvetlen kapcsolat.

Az implementált jelfeldolgozási algoritmusok pontosságának és robosztusságának növelése érdekében új fordulatszám-felfutási görbék használatát vetem fel, melyekkel kiküszöbölhető a spektrum-elkenődés, illetve a rezonanciafrekvenciák torzítása.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.