Elektromos meghajtású, kerékagymotoros hallgatói versenyautó menetstabilizáló szabályozásának fejlesztése

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Kiss Bálint
Irányítástechnika és Informatika Tanszék

Napjainkban egyre inkább szükségessé válnak a járművek különböző alternatív energia segítségével történő meghajtásának lehetőségei. A magas üzemanyag árak, illetve a környezetszennyezés elkerülése végett szükséges, hogy a hatásfokot is figyelembe véve olyan motorokat készítsünk, melyek segítségével nagy távolságokat tudunk megtenni. A megoldást a villamos meghajtású kerékagymotorok felől közelítettem meg. A kerékagymotorok esetében a motor közvetlenül hajtja meg a kereket, így a hajtáslánc veszteségeivel nem kell számolnunk, továbbá ilyen megoldás esetén a motor helyigénye is csökken, ezzel a járműben nagyobb teret engedhetünk meg, így nagyobb teljesítménysűrűségű akkumulátort alkalmazhatunk, ezzel növelve a hatótávolságot. A villamos kerékagymotorok esetében sokkal könnyebben megvalósítható az autóban a differenciálmű, hiszen különálló kerekekről beszélünk, amelyek ráadásul saját motorral rendelkeznek, így minden kerékre különböző nyomaték jel adása lehetséges.

A diplomatervem keretében létrehoztam egy villamos hajtású versenyautó állandó mágneses szinkron működésű kerékagymotorjának Matlab/Simulink modelljét. Ezt követően elkészítettem egy két nyomon haladó jármű, valamint egy kerék modelljét, amelyek segítségével és az első lépésben elkészített motor felhasználásával előállítottam két autó, egy két kerék meghajtású és egy négy kerék meghajtású jármű modelljét. A teljes matematikai modell segítségével könnyebben lehetséges nyomaték vektor szabályzások fejlesztése. Az ezt követő lépésben egy Input-Output linearizáció és egy Fuzzy elven működő nyomatékvektor szabályozás fejlesztése és tesztelése volt a cél a két és négy kerékmeghajtások esetében. A nyomatékvektoros szabályzók elkészítése után két járműszintű szabályzást tanulmányoztam: Az ESP és az ASR szabályzásokat. A nyomatékvektoros szabályzásokhoz hasonlóan, itt is két különböző elven működő architektúrát vizsgáltam meg. Az elkészített szabályzásokat felhasználva egy verifikálásra alkalmas szimulációs környezetben, a CarSim program segítségével teszteltem és értékeltem a rendelkezésre álló rendszerek működését.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.