Elektronikus szervokormány stabilizáló szabályozójának áttervezése ripple kompenzáció megvalósítására

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Kiss Bálint
Irányítástechnika és Informatika Tanszék

A ripple a nagy motornyomaték mellett az EPAS (Electric Power Assisted Steering) rendszerben megjelenő harmonikus oszcilláció. Ahogyan a villanymotor forog, különböző okok miatt felharmonikus nyomatékok jelennek meg a megvalósult motornyomatékban, melyeket a vezető nyomatékhullámosságként érzékel a

kormány tekerése közben. Ezt a zavaró nyomatékhullámosságot minél jobban el kellene nyomni a szabályozási körben, hogy a vezetőt ne zavarják. A feladatom az EPAS rendszer modelljébe belefoglalni a ripple hullámosságot, és beállítani ripple-t elnyomó szabályozót úgy, hogy minél jobban elnyomja a ripple

hullámosságot az eredeti oszlopnyomaték-szabályozó működésének zavarása nélkül. A feladat megvalósítása során először bemutatom az EPAS rendszert, valamint az eredeti oszlopnyomaték-szabályozó szabályozástechnikai hátterét. Ezt követően szakirodalmak segítségével bemutatom a ripple jelenségét, valamint a kompenzálásának eddigi megoldásait. A későbbiekben bemutatom az EPAS 2-dof modelljének a kiterjesztését, a szimulációk során használt Simulink modellt, valamint a ripple kompenzációt megvalósító szabályozót. Végül a szimulációk mellett mérésekkel is megvizsgálom a ripple kompenzáció hatásait, értékelem a

megvalósított kompenzációt, és javaslatokat teszek a továbbfejlesztési lehetőségekre.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.