Elektronikus vezérlőegységekben keletkező hő hatásainak vizsgálata autóipari környezetben

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Balogh Attila
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

Az autóipari vezérlőegységek (ECU) jelentős része komplex mechatronikai eszközt képez, sokszor pneumatikus komponensekkel is követlenül összeépítve. A külső környezeti hatások és a saját fogyasztás miatt is fellépő hőveszteség nem tud maradéktalanul távozni az eszközből.

A működés közben, az ECU környezetében fellépő hőmérsékletváltozásokról a rendszer nem kap visszacsatolást, ennek következtében a vezérlőjeleit sem változtatja a hőveszteségnek megfelelően. Emiatt lényeges melegedési problémák jelentkezhetnek a rendszerben.

A dolgozat célja az adott ECU hőhatásainak vizsgálata, és ezalapján egy, a melegedési hatásokat leíró modell megtervezése volt. A megvalósítás első fázisa egy mérési elrendezés összeállítása volt, mely az ECU melegedés szempontjából fontos elemeinek hőmérsékletváltozásait vizsgálta. A kapott eszköz különböző anyagösszetételű, szabálytalan alakú elemből épül fel, ezért az egyes egységek hővezetési tulajdonságaiból felépített modell helyett a mérési eredmények felhasználásával valósult meg a modell.

A modell a termikus és a villamos áramkörök közti analógiát kihasználva, a hővezetést ellenállásként, az egységnyi hőmérsékletkülönbség eléréséhez szükséges hőmennyiséget pedig kapacitásként ábrázolja.

A mérési és hőmérsékletmodell szimulációiból kapott eredmények összehasonlítása után a szoftverben a melegedés következtében fellépő áramcsökkenés kompenzálására került sor a fő hőforrások, a pneumatikus aktuátorok vezérlőjelének módosításával.

A felállított termikus modell betekintést enged az elemzett vezérlőegység és komponenseinek termikus viselkedésébe.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.