Elengedett kormány detekciója elektromos kormányszervó rendszerekben neurális háló segítségével

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Harmati István
Irányítástechnika és Informatika Tanszék

A tudomány és a technológia számos területén, így az autóiparban is, különösen az autonóm funkciók fejlesztései során, egyre jobban terjednek el a mesterséges intelligencia alapú alkalmazások, módszerek, jelentős eredményeket elérve.

A teljesen önjáró autó felé vezető úton az autonóm funkciók egyre nagyobb százalékban kerülnek bevezetésre (így például a sávtartás, parkolást segítő rendszerek, stb.…). Ezek egy részének alapját mesterséges intelligencia alapú algoritmusok adják. Jelenleg a megfelelő jogi szabályozások hiánya, illetve az esetleges hibák megelőzésének érdekében az autonóm funkciók működése a sofőr figyelméhez van kötve. Tehát csak akkor működhetnek, ha a rendszer meggyőződött róla, hogy a vezető figyel.

Az elektronikus kormányrendszerekben (EPAS) is szükség van a sofőr figyelmének követésére. Erre a célra kerül kifejlesztésre az elengedett kormány detekció funkció. A funkció lényege, hogy plusz szenzorok nélkül, az eredetileg mért jelek alapján tudja megállapítani, hogy a jármű vezetője fogja-e a kormányt, tehát figyel-e a vezetésre, vagy nem. A kormányrendszerben a funkció neurális háló alkalmazásával kerül kifejlesztésre.

A dolgozat ad egy áttekintést a thyssenkrupp Presta-nál jelenleg alkalmazott kormányszervó rendszerek felépítéséről és szoftveres vezérléséről. Ezek után taglalja a neurális hálók általános felépítését és működését, kitérve ennek matematikai hátterére, majd bemutat néhány alkalmazási példát is. A későbbiekben a megtervezett funkció tervezési lépéseit írja le; a neurális háló implementálását, a használt jelek kiválasztását és feldolgozását, majd a háló különböző paramétereinek optimalizációját.

A dolgozat végén szimulációs teszteken kerül bemutatásra a kifejlesztett funkció.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.