Előgyújtásvezérlő tervezése szívó motorokhoz

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Kollár Ernő
Elektronikus Eszközök Tanszéke

Szakdolgozatomban egy olyan mikrokontrolleres elektromos gyújtásvezérlő tervezését és megépítését mutatom be, amely képes a négyütemű szívómotor két működési paraméterének figyelembevételével meghatározni az adott munkaponthoz tartozó optimális előgyújtási szöget és kiadni a gyújtás vezérlőjelet a gyújtás végfoknak. Ez a két fő paraméter a motor fordulatszám és a szívócsőnyomás. A tervezési feladathoz meg kellett ismernem a gyakran alkalmazott gyújtásrendszerek felépítését és az azzal kapcsolatos műszaki követelményeket.

Az előgyújtás időzítése kritikus része a belsőégésű szikragyújtású motorok vezérlésének, mert közvetlen hatással van az összesűrített keverék tökéletes égésén keresztül a hatásfokra, a maximális teljesítményre és a redukált káros anyag kibocsájtásra, amely egy modern belsőégésű motor számára alapkövetelménynek tekinthető az Európai Unióban.[1]

A mikrokontrolleres gyújtásvezérlőknek a hagyományos mechanikus szabályzókkal szemben a legszembetűnőbb előnye, hogy a mechanikus szabályzó szerkezetek kopásából, tehetetlenségéből származó előgyújtási bizonytalanságok kiküszöbölhetők, az optimális előgyújtási szög széles motorüzem tartományban pontosan és időt állóan beállítható. Egy mechanikus, rugós – röpsúlyos szerkezet legfeljebb csak közelíteni tudja az optimális előgyújtási szög értékét.

Ezzel a vezérlővel nem csak saját autóm gyújtásának korszerűsítése a célom, hanem lehetőség biztosítása a még forgalomban lévő veterán autók motorjának egyszerű környezetkímélő átalakítására.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.