Előzésfelismerő algoritmus fejlesztése haszongépjárművek vezetőtámogató rendszereihez

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Harmati István
Irányítástechnika és Informatika Tanszék

A haszongépjármű iparban az aktív biztonsági rendszerek fejlődésének következő szintje a ráfutásos baleseteket megelőző automatikus vészfékező rendszerek használata. Ezen vezetőtámogató rendszerek a jármű elejére szerelt radar és kamera jeleit használják fel arra, hogy a jármű előtti környezet forgalmi szituáció szempontjából lényeges tulajdonságait feldolgozzák. Az ilyen vészfékező rendszerek elfogadottságának kulcsfontosságú feltétele az, hogy a normál vezetési szituációkban ne zavarja a járművezetőt indokolatlan riasztással vagy beavatkozással.

A szakdolgozatban egy ilyen forgalmi szituáció, az előzés felismerésére képes algoritmus fejlesztését mutatom be. Előzés közben az előzendő jármű távolság- és sebességviszonyai a rendszer szempontjából indokolttá tehetnék a beavatkozást, azonban a járművezető kikerülési manőverrel megszünteti a veszélyhelyzetet. A tervezés során korábbi előzések elemzésével kiválasztottam a jármű azon jeleit, amelyek alapján eldönthető egy adott szituációról, hogy potenciális veszélyhelyzet-e vagy sem.

A készülő algoritmust korábbi közúti mérések alkalmával kapott adatokon teszteltem és hangoltam a paramétereit, illetve változtattam a struktúráján. Az elkészült algoritmust tesztpályán futó járművön mért adatokon is teszteltem, hogy ne legyen hamis detektálás olyan szituációkban, amikor a járműnek szüksége lehet az automatikus vészfékező rendszer beavatkozására. Ez a kitétel megkerülhetetlen egy ilyen funkció fejlesztésénél, ugyanis törvények szabályozzák azt, hogy egy, a forgalomba kikerülő járművön lévő szoftvereknek milyen homologációs követelményeknek kell eleget tenniük.

A dolgozat végén bemutatok néhány további fejlesztési lehetőséget, amik az elkészült algoritmus vázára építkezve a felismerés hatékonyságát tovább növelhetik.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.