Energiatároló alkalmazása a városi villamos közlekedésben

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Hartmann Bálint
Villamos Energetika Tanszék

A mai világban egyre fontosabba válik a környezetbarát megoldások alkalmazása, ezzel biztosítva a környezetszennyezés csökkentését. Villamos járművek esetén problémát jelent a városképet elcsúfító felsővezetékhálózat illetve a zajszennyezés. Villamos energiatároló alkalmazásával környezetbarát közlekedési eszközöket lehet létrehozni. A mindennapokban már alkalmaznak olyan járműveket, ami energiatárolóval van ellátva, ezzel csökkentve a környezetszennyezést. Szakdolgozatom témája energiatárolás lehetőségeit boncolja a városi kötöttpályás villamos közlekedésben. Villamos energia tárolása különféle módszerek léteznek, mint például a mindennapokban is alkalmazott akkumulátor. A villamos járműveknél elterjedt megoldás a fékezési energia 50 Hz-es hálózatba való visszatáplálása illetve a szuperkapacitások, akkumulátorok alkalmazása is. A szakdolgozatomban ismertetem ezeknek a tárolási módszereknek a működését. Bemutatom, hogy hogyan is jut el a villamos áram az áramátalakítókon keresztül egészen villamos járművekig majd vissza a táphálózatba.

A fő témám egy konkrét budapesti villamosvonal példáján keresztül ismertetni a hétköznapokban visszanyerhető fékezési energia mennyiségét. A 3-as villamos vonalára esett a választásom, ez egy olyan villamos pálya, amely meglehetősen hosszú illetve több, más vonalról érkező jármű is használja ugyanezt a vonalat kisebb, nagyobb szakaszokon. Különösen fontos szempont volt, hogy az adott villamosvonalon visszatáplálásra képes járművek is közlekedjenek és a modellem segítségével becslést adhassak a fékezési során visszanyerhető energia mennyiségére.

A villamos forgalmi viszonyok modellezésére a MATLAB programot használtam. A továbbfejlesztett kód működését a szakdolgozatom további részében ismertetem.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.