Fejpozíciómeghatározó szenzorrendszer fejlesztése virtuálisvalóság-alkalmazásokhoz

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Vajda Ferenc
Irányítástechnika és Informatika Tanszék

A virtuális (és a kiterjesztett) valóság rendszerek kutatása a processzorok és párhuzamos műveletek elvégzésére alkalmas eszközök számítási teljesítményének növekedésével egyre fontosabb szerepet kap. Az általam kitűzött feladat optikai követés alapú szenzorok becsatolása egy virtuális környezetbe. A cél, hogy a felhasználó fizikai módon tudjon kommunikálni a virtuális környezettel. Erre a feladatra jelenthetnek megoldást az optikai követés segítségével interakciót megvalósító eszközök. A diplomaterv keretében elkészített beviteli rendszer lehetőséget nyújt különféle célokra felhasználható beviteli eszközök gyors konfigurálására. A beviteli eszközt passzív markerekkel ellátva, egy tanulási folyamatot követően képes követni a rendszer. A 3D pozíció és orientációs adatokat használhatjuk a virtuális valóság folyamatainak vezérlésére. Dolgozatomban egy részgráf izomorfián alapuló követési eljárást implementáltam. A követési folyamat három főbb lépésből áll. Az első lépés a felismerés, mely magában foglalja a detektált kétdimenziós képi jellemzők és a beviteli eszköz modellben található háromdimenziós jellemzők közötti hasonlóság meghatározását. A második lépés a pozíció és orientáció becslés, mely során minden bemeneti eszközre kiszámítjuk a háromdimenziós pozíciót és orientációt. Végül a harmadik lépés a szűrés és előrejelzés, melyek alkalmazásával csökkenthetőek a mérési zaj okozta hibák és késleltetés. A diploma dolgozat tartalmazza az implementáció során alkalmazott eljárások bemutatását és felhasználási módját. Az rendszer implementálását két Logitech HD C270 webkamera és az OpenCV gépi látás könyvtár segítségével végeztem C++ nyelven.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.