Fizikai alapú elektronikus ütőhangszer megvalósítása

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Bank Balázs Lajos
Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék

A számítógép az élő fellépések és a stúdiómunka fontos eszközévé vált az amatőr és a profi zenészek körében egyaránt. Zenei szoftvereket széles körben alkalmaznak felvételkészítésre, utómunkára, valamint koncertezés során. A zenei alkalmazások egy csoportját alkotják a virtuális hangszerek, melyeket főképp számítógépes zeneszerzéshez és fellépésekhez használnak.

A virtuális hangszerek gyakran egy létező hangszer hangját szintetizálják. A sokszor méretes, nehezen szállítható és drága hangszerek helyett kényelmes és olcsó megoldás lehet egy olyan virtuális hangszert használni, amely mesterségesen elő tudja állítani a helyettesítendő hangszer hangját. A hangszintézis megvalósítására sok megközelítést alkalmaznak, melyek egyike a fizikai alapú szintézis. A fizikai alapú virtuális hangszerek a hangkeltés fizikai folyamataira alkotott modell segítségével állítják elő a hangot. Ez elviekben a hangszer hangjának lehető legpontosabb közelítését teszi lehetővé. További előnye, hogy paraméterei fizikai jelentéssel bírnak.

A diplomatervezés során egy olyan virtuális ütőhangszer megalkotása volt a célom, melynek motorja egy fizikai alapokon megalkotott dobmodell. A dobmodell vezérlésére egy ütőfelület szolgál, ezen játszik a szoftvert használó zenész. A célom egy gazdagon paraméterezhető, univerzális hangszer létrehozása volt, amely változatos dobhangok keltésére alkalmas.

A dolgozat bevezetőjében röviden összefoglalom a dobok hangkeltésének fizikáját, majd áttekintést nyújtok a hangszintézis módszerekről. A diplomaterv későbbi fejezeteiben először bemutatom a megvalósított dobmodellt, majd az annak vezérlésére kidolgozott módszerek leírása következik. A dolgozatot a VST környezetben való implementáció bemutatásával zárom.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.