Folyamatautomatizálás és szoftverrobot megoldások a JIRA projektmenedzsment-rendszerben

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Villányi Balázs János
Elektronikai Technológia Tanszék

A mai világban egyre nagyobb szerepet kap az üzleti folyamatok automatizálása, hiszen ezzel nem csupán optimalizálhatók a folyamatok, hanem a költségek és az átfutási idők is redukálhatók.

Többféle folyamatautomatizálási módszertan is létezik, melyek közül a legnépszerűbb a BPM (Business Process Management - Üzleti folyamat menedzsment) és az RPA (Robotic Process Automation – Robotikus folyamatautomatizálás). A diplomatervem keretein belül megismerkedtem mindkét módszertannal, majd összehasonlítottam azokat, ami alapján megállapítható, hogy a két megoldás nem áll ellentétben egymással, hanem kiegészítik egymást.

A robotikus folyamatautomatizálás témájával mélyebbre hatóan is megismerkedtem, a Blue Prism RPA szoftverének segítségével egy hibajegykezelő folyamatot automatizáltam. A hibajegykezelést a JIRA projektmenedzsment rendszerben valósítottam meg.

Felmértem egy valós banki környezetben a hibajegykezelés folyamatát, a megfigyeléseim és tapasztalataim alapján elkészítettem a manuális folyamathoz tartozó folyamatábrákat. Ezek a folyamatábrák tekinthetők a fejlesztés alappillérének, mivel az automatizálás során pontosan ezeket a lépéseket valósítottam meg.

Az automatizálást két különálló rendszer felületén keresztül valósítottam meg. A hibajegyek a JIRA rendszerben találhatók, míg a jogosultsággal kapcsolatos parancsok az Active Directory rendszerhez kötődnek. A tervezés és fejlesztés során mindvégig szem előtt tartottam a modularitást, mivel az RPA automatizálás lényege az, hogy az egyes folyamatrészletek újra felhasználhatók legyenek. A funkcionálisan szorosan kötődő, egymást követő lépéseket külön alfolyamatokként hoztam létre, melyek a későbbiek során újabb folyamatokba is beépíthetők.

Az elkészült automatizálás részeit és egészét is teszteltem az implementálás folyamán. A fejlesztést követően összehasonlítottam a kézi és automatizált folyamat által történő hibajegykezelést. A kapott eredmények alapján a megvalósított automatizálást végző szoftverrobot napi szinten egy-két órányi feladatot át tud venni egy hasonló feladatot végző emberi munkaerőtől.

A továbbfejlesztési lehetőségeket tekintve a projekt mind vertikális, mind horizontális síkon bővíthető. Ami azt jelenti, hogy az automatizálásba további rendszerek is bevonhatók, valamint más típusú hibajegyek kezelése is megvalósítható.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.