Forgalom modellező szimulátor készítése

OData támogatás
Konzulens:
Eredics Péter
Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék

Az autóvezetés mindennapjaink részévé vált. A legtöbben minden nap autóba ülünk, hogy időt spóroljunk az utazáson. Az egyik legfrusztrálóbb dolog, ha lassabban haladunk, mintha gyalog mennénk, vagyis ha dugóban ülünk. A forgalom irányítása az ilyen esetek megelőzésére nem új keletű kutatási terület. Számos munka született a témában, van miből ötletet meríteni. A legtöbb munka mégis csak abban látja a dugók elkerülésének lehetőségét, ha csökkentjük az autók számát, természetesen ez a legkézenfekvőbb megoldás.

A szakdolgozatomban egy olyan szimulációs program létrehozására törekedtem, amiben vezetők tulajdonságainak függvényében vizsgálhatjuk a problémát. Hiszen az autó csak egy gép, a benne ülő ember az, aki meghozza a döntéseket és ezzel nagyban befolyásolni tudja a forgalom folyamatát.

A végeredményként elkészült a program képes egy autópálya-szakasz szimulálására, amibe megadott időnként új autók érkeznek. Lehetőség van útakadályokat elhelyezni és a beáramló autókat paraméterezni.

A szimuláció vizsgálatának eredményeképpen megfigyelhető, hogy azok a vezetők, akik jobban kedvelik a nagyobb sebességet és kisebb követési távolságot tartanak, jelentősen felgyorsítják a torlódás megszűnését.

A szimulátor csak a legegyszerűbb tulajdonságokra paraméterezhető, ezért az eredmények egyértelműnek tűnhetnek, viszont az önvezető autók tekintetében ezek is fontos szempontok. A program későbbi továbbfejlesztésével pedig bonyolultabb, komplexebb következtetések is levonhatóak lesznek.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.