Formula student versenyautó fékerő elosztás szabályozása léptetőmotorral

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Stumpf Péter Pál
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

Kivonat

Szakdolgozatom témája a BME Formula Racing Team (FRT) 2015-ös versenyautójába készülő komplett Pedal box elektronikus vezérlő egység megtervezése. A feladat három fő részre osztható. Egyrészt az elektronika lássa el a Pedal box környéki szenzorokat, másrészt a vészleállító áramkör számára valósítsa meg a fékrendszerhez kötődő funkciókat, továbbá vezéreljen két léptetőmotort mely a fékerő eloszlást állítja kiváltva ezzel az eddig használt mechanikus megoldást, kiküszöbölve annak hátrányait, gyenge pontjait. A tervezés legfőbb szempontjai a rövid fejlesztési ciklus és a gyárthatóság.

A feladat megoldásához a top-down megközelítést alkalmaztam. A feladat szempontjából fontos fékrendszeri elemek vizsgálata után választottam léptetőmotort és további hardvereket. Ezt követte a nyomtatott áramkört megtervezése.

A tervezés eredményeként a vezérlő egység az autóba kerülő elosztott elektronikus rendszer részévé vált, a többi egységgel CAN (Controller Area Network) buszon keresztül kommunikál. Feldolgozza a Pedal box környezetében elhelyezett szenzorok – mint például a fék és gáz pedálállás érzékelők, féknyomás érzékelők, különböző kerékhőmérséklet szenzorok valamint kerék szögsebesség és rugóút szenzorok – jelét és továbbítja CAN-en. Továbbá figyeli a fék üzemszerű működését és a pedál állapotát jelzi a biztonsági vészleállító rendszer felé. Az egyik léptetőmotor a balance bar-t meghajtva állítja az első és hátsó tengelyeken megoszló fékerő arányát. A rendszerterv magában foglalja a fojtószelep léptetőmotoros állítását.

A műszaki dokumentációt költségelemzés egészíti ki. A nyomtatott áramkört a tervezésem alapján a BME FRT legyártatja és az elektromos Formula Student autóba beépíti.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.