GPS technológia alkalmazása ember nélküli repülőgépeken

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Koller István
Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

Ember nélküli repülő eszközök pozícionálása leggyakrabban műholdas helymeghatározással történik. A nyílt hozzáférésű GPS rendszer által elérhető vízszintes pozícionálás hibája legjobb esetben is több méter, a magasság meghatározásának bizonytalansága általában 5 m körüli. A GPS alapú helymeghatározás pontossága és megbízhatósága különböző kiegészítő szolgáltatások és pontosító eljárások segítségével tovább növelhető. Dolgozatomban először bemutatom a műholdas helymeghatározás alapjait, a GPS rendszer felépítését és működését. Ezután áttekintem a különböző pontosítási eljárások elméletét, működését és jellemzőit. Diplomamunkám során egy ember nélküli repülő eszközön alkalmazható, kisméretű és könnyű navigációs szenzort terveztem, mely egy u-blox NEO-7P műholdas helymeghatározó modul köré épül. Az eszközön helyet kapott egy Honeywell HMC5883L háromtengelyes mágneses szenzor is. A NEO-7P az SBAS (műhold alapú kiegészítő rendszer) korrekciók alkalmazásával és a u-blox saját PPP algoritmusával képes a pozícionálási hibák jelentős csökkentésére.

A mágneses szenzort vizsgálva megállapítottam, hogy az 5° pontossággal képes a vízszintes orientáció mérésére. A GPS vevő pontosságát statikus és dinamikus mérések sorozatával vizsgáltam. Az eredmények alapján a tervezett szenzor ember nélküli repülő eszközön alkalmazva 2 m-nél kisebb vízszintes hibájú helymeghatározást tesz lehetővé. Végül röviden felvázolok egy terepen is alkalmazható, kis hatótávú differenciális rendszer megvalósításához szükséges lépéseket, mellyel a helymeghatározás pontossága jelentősen javítható.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.