Globális illumináció sugárkövetéssel

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Szécsi László
Irányítástechnika és Informatika Tanszék

A sugárkövetés egy fotorealisztikus képszintézis eljárás, amely során a fény valós viselkedését modellezve végigkövetjük a fénysugarak útját azok forrása és a szem között. Ez az eljárás a számítógépes játékokban manapság elterjedt raszterizációhoz képest sokkal egyszerűbben ad ki bizonyos fényeffektusokat (pl. árnyék), továbbá képes előállítani olyan hatásokat is, amelyek az előbbivel nem lehetségesek (törő anyagok, kausztika). Ezen eljárások teljesítménye ugyanakkor sokkal gyengébb elterjedtebb társainál.

Az egyszerű, közismertebb lokális illuminációs módszerek a megvilágítási egyenletet a valós fizikai folyamatok jelentős egyszerűsítésével oldják meg: az indirekt fényutakat (a megvilágított pontba nem közvetlenül a fényforrásból beérkező fénysugarakat) egyáltalán nem modellezik. Ennek az elhanyagolásnak következményeként bizonyos fényjelenségek egyáltalán nem állíthatóak elő. Ahhoz, hogy a sugárkövetéssel valóban fotorealisztikus képeket számíthassunk ki, a megvilágítási egyenlet megoldása során nem élhetünk ilyen durva egyszerűsítésekkel, azaz globális illuminációs módszereket kell használnunk.

Szakdolgozatomban egy Monte Carlo alapú globális illuminációs algoritmus C++ nyelven való megvalósításának részleteit és annak eredményét mutatom be. Áttekintést nyújtok a grafikus motor részeiről, annak fejlesztésének menetéről, a felmerülő teljesítményi és programozási problémák megoldásának módjával.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.