Görbealapú térképmotor stratégiai játékhoz

OData támogatás
Konzulens:
Rajacsics Tamás
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

Ha jobban megvizsgáljuk a jelenleg piacon levő város-szimulációs stratégiai játékokat, láthatjuk, hogy az építkezési lehetőségeink eléggé korlátozottak. Túlnyomó részükben vagy eleve csak adott helyre tehetjük le az épületeinket, vagy pedig valamilyen négyzetrács alapú térképre. Építkezéskor csak 90 fokban forgathatunk, csak előre megadott területeket foglalhatunk el, csak párhuzamos és merőleges utakat helyezhetünk el a térképen, derékszögű „kanyarokkal” és kereszteződésekkel.

Azonban ha előveszünk egy igazi térképet, vagy felmegyünk egy online térképszolgáltató honlapjára, rögtön észrevehetjük, hogy a valóságban teljes más a helyzet. Jellemzően (az újabb építésű, pl. amerikai városokat kivéve) sugárutak, körutak, körforgalmak, kisebb-nagyobb hajtűkanyarok és kerülők tárulnak elénk, ahol a változatos konstrukcióknak csak az emberi fantázia szab határt. Ahogy a valóságban fejlődik és növekedik egy város, az úthálózatot folyamatosan bővítik az aktuális igényeknek és a földrajzi viszonyoknak megfelelően, ami viszont messze nem a matematikai négyzethálós felépítést követi.

Miért kell akkor egy stratégiai játékban így megkötni az ember kezét? Pont ott, ahol a kreativitásé kellene, hogy legyen a főszerep. Magam is elég sokat játszom városépítős stratégiai játékokkal és ez a kérdés már többször felmerült bennem. Elhatároztam, hogy alaposabban körbejárom a témát és erre a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékén végzett diplomamunkám tökéletes keretet adott. A cél egy olyan térképmotor létrehozása volt, ami nem szűkíti le a játékos lehetőségeit a már említett megkötésekkel. Legyen „szabad a pálya”, építkezzünk, ahogy csak szeretnénk! Ne kelljen párhuzamos egyenesek mentén elhelyezni az épületeket, az utaknak pedig adhassunk akár görbe vonalvezetést is!

Az elkészített térképmotort azonban nem csak játékokhoz lehet majd felhasználni, hanem jó szolgálatot tehet szimulációk futtatásakor is, mivel akár egy valós város felépítését is reprodukálni lehet benne (utakkal, épületekkel, termelő- és fogyasztóegységekkel és a többivel). A megfelelően kidolgozott és a valóságot jól modellező szabályokkal közlekedési, termelési folyamokat vizsgálhatunk, megfigyelhetjük, hogy az egyes változtatásoknak milyen hatásai vannak az infrastruktúrára.

Munkám során megfogalmazom az ilyen szabadépítésű térképpel szemben támasztott követelményeket, összeszedem a térképek alkotóelemeit, kiválasztom a célnak megfelelő algoritmusokat, majd kidolgozok egy általános csatolási felülettel rendelkező térképmotort (az újrafelhasználhatóság jegyében).

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.