Háromcsatornás redundancia megvalósítása autóipari rendszerekben

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Blázovics László
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

A dolgozatom témája egy kormányszervók vezérlésére használható hibatűrő rendszer tervezése volt. Az autóiparban az egyre újabb technológiák (automata parkolás, önvezető funkció, stb.) bevezetésével a rendszerekkel szembeni követelmények is megváltoztak. A jelenlegi fail-stop rendszereket egyre inkább a más iparterületeken már régóta használt fail-operational rendszerek váltják fel.

A feladatom egy olyan TMR architektúrára épülő rendszer megalkotása volt, amely három redundáns hardver-szoftver csatorna felhasználásával képes egy meghibásodás esetén is működőképes maradni. Ez magában foglalja a rendszer fizikai felépítésének kialakítását, a működéshez szükséges algoritmusok megtervezését és implementálását.

A dolgozatomban először áttekintő jelleggel ismertetem a hibatűrő rendszerek készítésére jelenleg leggyakrabban használt ipari technológiákat, majd részletesen is bemutatom a háromcsatornás redundancia megvalósításához szükséges feltételeket. Ezek után bemutatom a rendszertervet és a fizikai kísérleti elrendezést. A rendszerrel szembeni egyik legfontosabb követelmény, hogy a három alapvetően aszinkron csatornájának szinkron működést kell megvalósítania. A szinkronizáció minősége nagyban befolyásolja a rendszer működőképességét, ezért a szinkronizációt megvalósító algoritmus helyességére matematikai bizonyítást adok. A rendszer funkcionális teszteléséből kiderül, hogy az elkészült prototípus megfelel a kezdeti követelményeknek.

Amennyiben a tervezett rendszer a további teszteken is megfelelőnek bizonyul, a későbbiekben valódi autóipari rendszerekbe kerülhet.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.