Haszonjármű kuplungrásegítő belső hidropneumatikus szabályozásának vizsgálata

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Sütő Zoltán
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

A Knorr-Bremse vállalat meghatározó szereplő a vasút és nehéz haszonjármű légfékrendszerek területén. A fékek mellett a haszonjármű iparágban különböző kuplung rásegítők fejlesztésével is foglalkozik, melyek egy csoportja mintegy 40 éves múltra tekint vissza, és nélkülöz minden elektronikát. A szabályozást teljesen mechanikusan oldja meg hidraulikus és pneumatikus közegek segítségével. A mai gyártói trendek megkövetelik a termék teljes körű ismeretét, hogy az gazdaságosan gyártható, olcsón beszállítható legyen az élettartam feltételek megtartása mellett.

A szabályozás adottságai miatt felmerült egy esetleges oszcilláció megjelenése, mely kritikus információt nyújthat a kopóalkatrészek élettartam tervezése során. Ennek behatóbb vizsgálata követelte meg a szabályozó dugattyú mozgásának pontos mérését. Az egyes mérési elvek és megvalósíthatóságok átfogó kutatása során a foto reflektív enkóder elvén alapuló mérőrendszer tudott megfelelni valamennyi követelménynek. A konvencionális megoldások a hosszú évek alatt optimalizált dizájn, a nagynyomású hidraulikus és pneumatikus közegek vagy a költségek miatt nem voltak alkalmazhatók.

A kész mérőrendszer segítségével már igazolni lehetett a szabályozás elméleti hátterét, és az egyes paraméterek hatása is vizsgálhatóvá vált az oszcilláció megjelenése során. Különböző paraméterek együttes hatása a mozgást akár hatszorosára is nyújthatja többszöri irányváltás kíséretében. A dolgozat részét képezi egy, az azonos feladat ellátására készített, összetett szimuláció validálása a fizikailag valós környezetben történt mérés segítségével. Ahogy az várható volt, a szimuláció nem tudott pontos eredményt nyújtani a szabályozó dugattyú mozgásáról, azonban az időbeni lefolyásokat megbízhatóan jelenítette meg.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.