Helyalapú adatbányászat felkapott közösségi médián keresztül

OData támogatás
Konzulens:
Barta Gergő
Távközlési és Médiainformatikai Tanszék

Manapság egyre több üzlet fedezi fel a közösségi médiában rejlő üzleti értéket. Ahhoz, hogy hasznos információt nyerjenek ki az összegyűjtött adatokból, különböző üzleti intelligencia eszközökre van szükségük. Dolgozatomban az erre az üzleti problémára építhető adatbányászati modelleket vizsgálom elméleti, majd gyakorlati szinten. Célkitűzésem, hogy a használt adatbányászati módszerek olyan eredményt adjanak, amik segítségével hasznos üzleti tanácsokat kaphatnak az egyes üzletek vezetői.

Munkámhoz a Yelp, hely-alapon működő közösségi oldal adatait használtam fel, amik segítségével – az elméleti részben felvázolt technikák közül – a dolgozat első részében két különböző adatbányászati modellt építettem fel és elemeztem. Az egyik a szövegelemzés modell, ami üzletek értékeléseit dolgozza fel, majd osztályozza őket különböző kategóriákba, kétféleképpen. Itt az úgynevezett hangulat elemzés alapján építettem fel egy érzelem és egy polaritás osztályozó modellt. A másik adatbányászati technika, amit használtam a térbeli elemzésre épít. Ennek segítségével megvizsgálhatjuk egy bizonyos üzletet körülvevő többi helyszín értékeléseit és egyéb adatait. Erre a két modellre alapozva felépítettem egy algoritmust, ami egy minőségi értéket ad az üzleteknek a közösségi hálón található adatok segítségével.

A munkám második terjedelmesebb része egy új osztályozó, valamint egy regresszió elemzés felépítése az előbbiekben készített modellek eredményei segítségével. Ennél a feladatnál négy-négy osztályozó és regresszió módszert használtam és hasonlítottam össze, majd a modellek kiértékelésénél látható, hogy a regresszió elemzésre épülő modellek mind jobb eredményt adtak, mint az osztályozó modellek.

Továbbá, dolgozatom végén azt is bemutatom, hogy üzleti felhasználók miként tudják alkalmazni az adatbányászati eszközök által kapott információkat. Ehhez egy felhasználói felület tervét készítettem el, aminek segítségével az üzletek egy átfogó képet kaphatnak a saját és környező helyszínekről. Számos olyan eset van, amikor egy tulajdonos szeretné látni, hogy a saját üzlete, mennyire jó vagy mennyire rossz a közelben lévő többi üzlethez képest.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.