Hexxagon játék mesterséges intelligenciájának fejlesztése

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Juhász Sándor
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

A táblajátékok, már jóval, ötezer évvel ezelőtt megjelentek az emberek életében és sikerük a mai napig töretlen, köszönhetően a viszonylag egyszerű és pontos szabályrendszerüknek, könnyű és gyors elsajátíthatóságuknak. Természetesen az évek során fejlődtek, átalakultak, újak keletkeztek, vagy éppen meglévők merültek feledésbe.

A játék formája is átalakult, míg évezredekig az emberek egymással játszották őket, mára a technika fejlődésével egyre nagyobb szerepet kap a mesterséges játékosok elleni küzdelem. Az emberek mindig törekedtek nyerő stratégiák kidolgozására, majd a mesterséges intelligenciák megjelenésével ez az igény kiszélesedett az egyre erősebb ember ellen is versenyképes játékosok, algoritmusok készítésére.

A munkám során a Hexxagon nevezetű modern táblajátékkal dolgoztam, ami kellően komplex és zárt szabályrendszerrel rendelkezik, így megfelelő gépi játékosok készítéséhez. A mindent figyelembe vevő jó megoldás túl számításigényes, ezért optimális megoldásokra kell törekedni.

A dolgozat első részében elemeztem a választott játék szabályait és a játékmenetet, megvizsgáltam a lehetséges lépéseket. Felkutattam már létező implementációkat, referenciaként az általam készített játékosok jóságának mérésére.

A következő részben megterveztem az elkészítendő rendszer általános felépítését. Elkészítettem a játékmenetet vezérlő keretrendszer architektúráját, a játékosok felépítését, valamint a fontosabb interfészeket. Megterveztem a kezelőfelületet, valamint a mért adatok tárolását.

A harmadik részben a játékmenet során egy optimális lépés meghatározásához szükséges paramétereket elemeztem. Különböző stratégiákat építettem, melyek felhasználásával játékosokat terveztem.

Ezt követően az egyes részek konkrét elkészítéséről írok, azaz, hogyan kerültek az eddigi tervek megvalósításra, programozásra, illetve ismertetem, az elkészült alkalmazást, annak felépítését, valamint a kész játékosokat.

Végül egyszerű objektív módszert dolgozok ki a játékosok összehasonlítására, majd az elkészített program segítségével összehasonlítom és értékelem a játékosokat, módszereket a szimulációkon nyújtott teljesítményük alapján, továbbá vizsgálom ember ellen nyújtott teljesítményüket is.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.