Időjárás-paraméterek és útviszonyjellemzők átvitelére támaszkodó kooperatív járműkommunikációs alkalmazás fejlesztése

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Bokor László
Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

Napjainkban egyre több okos eszközzel találkozhatunk, ilyen az önvezető autó is. Léteznek olyan okos járművek is, amelyek képesek nem csak önálló döntéseket hozni, hanem a környezettel, és más járművekkel is kommunikálni. Azt a rendszert, amelynek résztvevői az ilyesfajta járművek, Kooperatív Intelligens Közlekedési Rendszernek (C-ITS) hívják.

A rendszer egyik fő célja, hogy javítsa a közlekedés biztonságát és hatékonyságát, amelyet a járművek közötti, valamint a járművek és közlekedési infrastruktúra közötti információcserével valósulhat meg. Jelen dolgozatomban egy olyan kooperatív jármű-kommunikációs alkalmazás fejlesztése és tesztelése a célom, amely időjárás-paraméterek és útviszonyjellemzők átvitelére támaszkodik.

Dolgozatom első felében az autóiparban használatos szenzorokat kívánom feltérképezni, fókuszálva az időjárás-paraméterek és útviszonyjellemzők mérésére szolgáló eszközökre. Ezek után a C-ITS-t kívánom bemutatni, ezen belül a rendszer architektúráját, legfontosabb elemeit, protokolljait, valamint kitérek a rendszer főbb alkalmazási területeire is.

Szakdolgozatom harmadik szerkezeti egységében egy időjárás-paraméterek és útviszonyjellemzők átvitelére támaszkodó kooperatív jármű-kommunikációs alkalmazás megvalósítását mutatom be. Az alkalmazás megvalósításához egy meglévő mozgásemulációs és -vizualizációs keretrendszert használok fel és egészítek ki. A keretrendszert egy szenzor modullal egészítem ki, ezáltal alkalmas lesz időjárásparaméterek mérésére is. Ezt felhasználva három példaalkalmazáson keresztül mutatom be a rendszer működését és felhasználási területeit. Az elsőben egy út menti állomás figyelmezteti a szembe jövő járművet a havas útra, a másodikban egy jeges úton megcsúszott jármű figyelmezteti a szembe jövő járművet, a harmadikban egy út menti állomás mérései alapján a jármű egy alternatív útvonalon közelíti meg a célját. Az alkalmazásokhoz valós C-ITS fedélzeti egységet, OBU-t (On-Board Unit) valamint C-ITS protokoll stack-et fogok használni.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.