Napjainkban egyre több okos eszközzel találkozhatunk, ilyen az önvezető autó is. Léteznek olyan okos járművek is, amelyek képesek nem csak önálló döntéseket hozni, hanem a környezettel, és más járművekkel is kommunikálni. Azt a rendszert, amelynek résztvevői az ilyesfajta járművek, Kooperatív Intelligens Közlekedési Rendszernek (C-ITS) hívják.
A rendszer egyik fő célja, hogy javítsa a közlekedés biztonságát és hatékonyságát, amelyet a járművek közötti, valamint a járművek és közlekedési infrastruktúra közötti információcserével valósulhat meg. Jelen dolgozatomban egy olyan kooperatív jármű-kommunikációs alkalmazás fejlesztése és tesztelése a célom, amely időjárás-paraméterek és útviszonyjellemzők átvitelére támaszkodik.
Dolgozatom első felében az autóiparban használatos szenzorokat kívánom feltérképezni, fókuszálva az időjárás-paraméterek és útviszonyjellemzők mérésére szolgáló eszközökre. Ezek után a C-ITS-t kívánom bemutatni, ezen belül a rendszer architektúráját, legfontosabb elemeit, protokolljait, valamint kitérek a rendszer főbb alkalmazási területeire is.
Szakdolgozatom harmadik szerkezeti egységében egy időjárás-paraméterek és útviszonyjellemzők átvitelére támaszkodó kooperatív jármű-kommunikációs alkalmazás megvalósítását mutatom be. Az alkalmazás megvalósításához egy meglévő mozgásemulációs és -vizualizációs keretrendszert használok fel és egészítek ki. A keretrendszert egy szenzor modullal egészítem ki, ezáltal alkalmas lesz időjárásparaméterek mérésére is. Ezt felhasználva három példaalkalmazáson keresztül mutatom be a rendszer működését és felhasználási területeit. Az elsőben egy út menti állomás figyelmezteti a szembe jövő járművet a havas útra, a másodikban egy jeges úton megcsúszott jármű figyelmezteti a szembe jövő járművet, a harmadikban egy út menti állomás mérései alapján a jármű egy alternatív útvonalon közelíti meg a célját. Az alkalmazásokhoz valós C-ITS fedélzeti egységet, OBU-t (On-Board Unit) valamint C-ITS protokoll stack-et fogok használni.