Innovatív mobil oktatójátékokat támogató keretrendszer adatorientált aspektusainak tervezése és megvalósítása

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Forstner Bertalan
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

A tanszéken évek óta fejlesztünk egy innovatív mobil oktatójátékokat támogató keretrendszert azzal a céllal, hogy (elsősorban) tanulási zavarokkal küzdő gyerekek tanulási folyamatát élvezetesebbé és hatékonyabbá tegyük. Az AdaptEd projekt egyrészt tabletek használatával a mostani generáció által megszokott és szeretett digitális környezetbe helyezi a tanulást, másrészt néhány kereskedelmi forgalomban kapható szenzorral – pl. EEG, EKG, szemmozgás követő – mért biofeedback jelek, valamint a tanuló teljesítménye alapján úgy kalibrálja az illesztett oktatójátékot, hogy az a gyerek számára optimális beállításokkal (nehézség, feladattípus, stb.) fusson.

A keretrendszer működése során keletkező adatok (szenzoradatok, a játék futása során keletkező események, eredmények, képernyőképek, stb.) több szempontból is értékesek: megfelelően vizualizálva alkalmasak arra, hogy a szakpedagógus távolról vagy utólag átfogó képet kapjon a játék lefolyásáról, a gyerek teljesítményéről és állapotáról, illetve az elemzésükkel számos érdekes – pl. a tanulás folyamatára és hatékonyságára vonatkozó – kérdést vizsgálhatunk. Mindkét szempontból fontos azonban, hogy helyes, torzítatlan adatokkal rendelkezzünk: ki kell tudnunk szűrni azokat a valós alkalmazási környezetben előforduló eseteket, amikor a gyerekek csalnak, pl. a barátaikkal vagy szüleikkel végeztetik el a feladatokat.

Munkám során megterveztem és megvalósítottam az adatok összegyűjtését, kliens valamint szerver oldali tárolását. Készítettem a pedagógusok, valamint a keretrendszer fejlesztői számára egy könnyen kezelhető webes felületet, mellyel menedzselhetők a keretrendszerhez kapcsolt entitások – felhasználók, felügyelők, intézmények, játékok, stb., valamint amelyen táblázatos és grafikus formában is megtekinthetőek a játékmenetek. Az adatok áttekintő illetve felderítő jellegű vizualizációját több technológiával és szempontból is megvizsgáltam. Első adatelemzési feladatként pedig készítettem egy algoritmust, amely képes detektálni a csalás gyanús játékmeneteket: ehhez számos megközelítést, osztályozó algoritmust és más módszereket alkalmaztam a problémára, próbáltam ki és értékeltem. A létrehozott rendszerrel összegyűjtött és megtisztított adatok számos későbbi analízis alapjául szolgálhatnak.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.