Járművek közötti rádiócsatornák jellemzése digitális jelfeldolgozási eljárásokkal

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Horváth Péter
Szélessávú Hírközlés és Villamosságtan Tanszék

A járművek közötti kommunikáció (V2V - vehicle to vehicle communications) nagyban hozzájárulhat a közúti balesetek csökkentéséhez, valós időben információt adhat a folyamatosan változó forgalmi- és időjárási viszonyokról. Azonban az adó és a vevő folyamatos mozgása, a terepviszonyok változása és a különböző elektromágneses behatások miatt a járművek közötti és egyéb felhasználási célú mobil rádiócsatornák időben változó átviteli jelleget mutatnak, ezért nagyon fontos a csatorna releváns modellezése és statisztikai jellemzése.

A csatorna időben változó átviteli karakterisztikájának ismeretében tudjuk jellemezni statisztikailag a csatornát. A statisztikai adatokra (pl.: koherenciaidő, koherenciasávszélesség) pedig különböző szabványok és protokollok támaszkodnak.

A mérésekhez megfelelő mérőjelet kell előállítani, aminek kicsi a csúcstényezője a jó hatásfok eléréséhez, és a mérni kívánt frekvenciatartományt kellően lefedi.

Az átviteli karakterisztika számítását célszerű digitális jelfeldolgozással végezni. A valódi mérés előtt azonban - annak megbízhatósága és pontossága érdekében - szimulálni és tesztelni kell a számításokat végző algoritmust.

Feladatom egy multiszinuszos jelen alapuló csatornamérő rendszer kifejlesztése, és az átviteli karakterisztika számítását elvégző program megírása volt. A mérőjelet USRP2 szoftverrádió keveri fel a megfelelő frekvenciatartományba, és adja rá az antennára. A vevő oldalon az antennáról érkező jelet szintén USRP2 digitalizálja.

Az átviteli karakterisztika valós idejű megjelenítése sok szempontból előnyös. Dolgozatom végén C++ nyelven írtam meg a jelfeldolgozást, amin futási idő optimalizációt végeztem.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.