Járművezetők élettani paramétereit mérő rendszer kialakítása

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Kovács Levente
Irányítástechnika és Informatika Tanszék

Az autóipari gyártók számtalan innovatív megoldással próbálják növelni a közúti forgalom biztonságát. Ugyanakkor a fejlett műszaki és technikai eredmények ellenére továbbra is meghatározó szerepet játszanak az emberi tényezők, mint például az autóvezetők egészségi állapota, életkora, döntési képessége, figyelmetlensége, veszélyészlelési képessége. A technika fejlődésének segítségével lehetőség nyílik arra, hogy a vezetők egyes élettani paramétereit monitorozva az emberi tényező okozta kockázatot becsülhető és csökkenthető legyen.

A BME-IIT Orvosinformatikai laboratóriuma pár évvel ezelőtt egy egyetemi pályázat keretében foglalkozott járművezetők élettani paramétereit monitorozó rendszer kialakításával, és a mért értékek kiértékelését végző algoritmusok fejlesztésével, célként kitűzve a biztonságos vezetés megvalósulását.

Kutatások során bebizonyosodott, hogy a szívritmus változékonysága, az úgynevezett szívritmus variancia (HRV – Heart Rate Variability) összefüggésben áll ember pillanatnyi állapotával. A szívritmus variancia megállapítható az EKG (Elektrokardiogram, ECG – Electrocardio gram) jel alapján.

Jelen dolgozat célja egy olyan rendszer kialakítása, amely a vezető EKG jelét méri, a mért értékeket vagy a mért értékekből jelfeldolgozás útján nyert információkat képes továbbítani a modern autókban alkalmazott CAN (Controller-area Network) kommunikációs interfészen keresztül az autó fedélzeti számítógépének. Továbbá az eszköz a mért jelet képes Bluetooth-on továbbítani a korábbi rendszerben kialakított számítógépes szoftver számára, és lehetőséget ad az értékek tárolására is, hogy azok később off-line is kiértékelhetőek legyenek

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.