Játékágens fejlesztése kártyajátékhoz

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Strausz György
Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék

A szakdolgozatom témája póker ágenst fejlesztése. A közvélekedéssel ellentétben, miszerint a póker játékok szerencsejátékok, kellően sok játszmát lejátszva a szerencse szerepe elhanyagolhatóvá válik. A pókervariánsok közül a telesina pókert választottam, mert elég egyszerű és kevéssé ismert, így nincs hozzá interneten hozzáférhető szoftver, bot vagy oktató anyag.

Olyan kompetens ágens létrehozása volt a célom, ami ellen a játék nem triviális. A bottal játszva a saját stratégiánkat fejleszthetjük, ami ezáltal remélhetőleg a gyakorlatban profitábilis lesz. Önmagában a program megtervezése és leprogramozása is cél volt, tapasztalatszerzés miatt.

Szót ejtek a póker játékelméleti hátteréről. Egy nagyon leegyszerűsített pókerjátékon keresztül bemutatom az ilyen fajta megközelítés eszközeit, majd végeredményül kiszámolom az optimális stratégiákat.

Az optimális stratégia exploitív, de többnyire csak akkor maximálisan kiaknázó, ha az ellenfél is optimálisan játszik. Ezért nem cél, hogy az ágens játékelméleti értelemben optimálisan játsszon. A feladat az, hogy az ellenfélhez minél jobban alkalmazkodva, a hibáit kihasználja. Ezt az úgynevezett exploitív stratégiát mutatom be és használom fel az ágens fejlesztésekor. Fontos fogalmakat vezetek be, mint például a pot odds, és nyitott lapos szituációkban bemutatom a használatukat.

A programot négy komponensben valósítottam meg:

• Nyerési esély kalkulátor: kiszámítja a még játékban levő játékosok nyerési esélyét csak a lapjuk alapján, mintha all-in lennének.

• Telesina Manager: statisztikákat és grafikonokat készít.

• Szimulátor: levezényli a botok egymás elleni küzdelmét

• Botok: póker ágensek, amelyek egy interface-n keresztül kapcsolódnak a szimulátorhoz.

Öt különböző botot készítettem egyre kifinomultabb stratégiával, kezdve a random játékostól, egészen egy úgynevezett harmadik szintű gondolkodást megvalósító ágensig. A botokat sok egymás elleni partiban teszteltem és az eredményeket grafikusan is ábrázolom. Végül az utolsó fejezetben tárgyalom a továbbfejlesztés lehetőségeit.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.