Játékelmélet alkalmazása ad hoc hálózatok hatékonyságának növelésére

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Imre Sándor
Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék

Napjainkban a kommunikációs hálózatok nagyszámú felhasználót szolgálnak ki ugyanazokkal az erőforrásokkal, miközben az igényeik nagymértékben eltérhetnek és egymással versenyeznek. Több olyan irányító protokollt készítettek és implementáltak, ami sikeresen optimalizálja az átlagos teljesítményt. Ezeknek a többsége viszont a hálózatot csak topológia szerint vizsgálja, és nem veszi figyelembe az igények különbözőségét. Feltételezik, hogy a felhasználók hajlandóak feláldozni a saját teljesítményük maximalizását azért, hogy ezáltal a hálózat összességének a lehető legjobb legyen. A dolgozat további részében azt az esetet fogom megvizsgálni, ahol a felhasználók aktívabbak, illetve elsődleges céljuk az egyéni teljesítményük optimalizálása, és nem elsődleges érdekük a mások, vagy az átlagos teljesítmény növelése.

A játékelméletnek rengeteg alkalmazása van a távközlő hálózatokban. Először bemutatom azokat az eszközöket, amelyek ezen technológia kapcsán rendelkezésünkre állnak. A következő fejezetben rövid áttekintést adok ennek gyakorlati megoldásairól különböző hálózati témakörökben, majd végül az előző bekezdésben felvázolt problémára nyújtok egy játékelméleti megközelítési megoldást. A dolgozat végén a kapott eredményt értékelem, illetve megmutatom, a modellt hogy lehet fejleszteni.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.