Játékfejlesztés HTML5 platformon

OData támogatás
Konzulens:
Dávid Zoltán
Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék

Napjainkban a webes technológiák ugrásszerű fejlődése figyelhető meg. Sorban jelennek meg a különféle ötletek, melyek a funkcionalitáson túl már erősen koncentrálnak a felhasználói élmény fokozására is. Sokan foglalkoznak a témával, sok különböző megoldás születik párhuzamosan, emiatt a webes technológiák tárháza nem feltétlenül egységes. A böngészők és a hozzájuk kapcsolódó plug-inek folyamatosan fejlődnek, szinte minden hónapban jelennek meg újabb verziók, hogy támogassák az újonnan megjelent elemeket.

A HTML5 alapvető célja, hogy ezt a sokszínű területet egyetlen egységes technológia alá helyezze. Fő tervezési alapelv, hogy ne kelljen plug-ineket használni a felhasználónak az oldalak böngészéséhez, ne legyenek egyes böngészőkben hibás megjelenítést okozó elemek és mindezek megvalósítása a programozók számára se okozzon túlzott nehézségeket. A szabványosítás folyamatosan folyik, mindig újabb és újabb ötletek kerülnek be a hivatalosan elfogadott elemek közé.

A HTML5 szabvány új távlatokat nyit a böngészőben játszható játékok fejlesztői számára is. Számos olyan elem (pl. canvas, audio, localStorage stb.) is beépült már a technológiába, melyek lehetőséget adnak arra, hogy ne kelljen külső kiterjesztésekre alapozni a játékok fejlesztését. Ez nagyban megkönnyíti a játékkészítők dolgát. Napjainkban a legtöbb böngésző JavaScript motorja elég gyors feldolgozást tesz lehetővé, tehát a játékok teljesítményben is összemérhető szinten vannak a többi elterjedt technológiával (pl. Silverlight, Flash). Ha ez a teljesítmény és platformfüggetlenség egy jól optimalizált JavaScript kóddal és innovatív ötletekkel párosul, igazán nagy sikereket érhetünk el a felhasználói élmény, vizuális hatások és a széleskörű támogatottság, terjeszthetőség területén is.

Szakdolgozatom első részében magát a HTML5 platformot, annak újdonságait és a játékfejlesztéshez leginkább használható elemeit elemzem. Több egyszerű példát mutatok be, melyeken keresztül könnyen megérthető a technológia alkalmazása. A második rész a Lava Piper játék elkészítéséről szól, ami a HTML5-Játéktér portál (http://www.html5jatekok.hu) technológiai-demó játéka lett. A demó egy egyszerű logikai-ügyességi játék, a HTML5 játékfejlesztésre használható lehetőségei zömének felhasználásával. A tervezés során külön figyelmet szenteltem annak, hogy minél több olyan lehetőséget használjak, ami alkalmas a technológia egy-egy elemének bemutatására.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.