Kapacitív energiatárolók alkalmazása a fékezés során visszatáplált energia hasznosítására metrókon

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Farkas Csaba
Villamos Energetika Tanszék

A vasúti járművek regeneratív fékezés segítségével képesek a fékezés kinetikus energiáját villamos energiává alakítani és visszatáplálni a felsővezetékbe, vagy a harmadik sínbe. A budapesti metróhálózat esetén nincs lehetőség az elosztóhálózatba való visszatáplálásra a diódás egyenirányítók miatt. A fékezés pillanatában egy éppen a közelben gyorsító szerelvény fel tudja használni a visszatáplált energiát, azonban ez csak néhány száz méterig lehetséges mérsékelt veszteségek mellett. A maradék villamos energia a fékellenállásokon alakul hővé. Energiatárolók alkalmazásával lehetőség nyílik ezt eltárolni és a következő gyorsítás során felhasználni, ezzel pedig energiát takarítani meg. Dolgozatom elején bemutatom a különféle energiatárolókat, különös tekintettel a szuperkondenzátorra, melynek tulajdonságai ideálissá teszik tömegközlekedésben történő használatra. Az M4-es metró szimulált menetgörbéi alapján kiszámoltam az egyes megállóközökhöz tartozó gyorsítási és fékezési energiákat. Ezt követően mérési eredményeket felhasználva szimuláltam a teljesítmény és energiaviszonyokat a teljes M4-es vonal mentén. Majd egy járműre szerelt szuperkapacitást feltételezve vizsgáltam meg két különböző vezérlési stratégiát. Végül pedig összehasonlítottam és értékeltem a kapott eredményeket.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.