Kapcsolt reluktancia motoros hajtás szimulációja és irányítása Matlab Simulink környezetben

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Számel László
Villamos Energetika Tanszék

Napjainkban szinte elengedhetetlen a számítógéppel segített tervezés a mérnöki problémamegoldás során. Az évek során egyre pontosabb modelleket dolgoztak ki, melyekkel nagyon pontosan közelíthető egy adott eszköz vagy rendszer viselkedése, így idő és pénz takarítható meg.

Az utóbbi évtizedekben, számos tanulmány foglalkozott a kapcsolt reluktancia motor és hajtásának vizsgálatával. Ennek egyik fő oka, hogy megjelentek a félvezető eszközök az 1900-as évek közepén és a következő évtizedekben széles körben elterjedtek. Ez jótékony hatással volt a teljesítményére, így újra előtérbe került ez a már korábban feltalált konstrukció. Az eredmények bizonyítják, hogy érdemes foglalkozni ezzel a területtel és energiát fektetni a fejlesztésébe.

Dolgozatomban egy kapcsolt reluktancia motort szimulálok és vizsgálom a tulajdonságait. Részletesen bemutatom működését és a lehetséges kialakításait. Kiemelem legjellemzőbb tulajdonságait, és felsorolok néhány mai alkalmazást és gyártót.

A teljesség igénye nélkül bemutatok néhány alkalmazott konvertert, előnyeikkel, hátrányaikkal együtt, majd kitérek a vezérlési stratégiákra. A hajtásszabályozás területén kiemelem a fontos különbségeket a jelenleg elterjedt hagyományos egyenáramú és váltakozó áramú gépektől.

A hajtásrendszer modellezési módszerein keresztül bemutatom a Matlab/Simulink környezetben használt modell-struktúrát. Továbbá értékelem a szimulált rendszert és hullámformáit.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.