Képtérbeli illusztratív animációs technikák

OData támogatás
Konzulens:
Dr. Umenhoffer Tamás
Irányítástechnika és Informatika Tanszék

A számítógépes grafikának egy nagy területe a nem-fotorealisztikus megjelenítéssel (NPR) foglalkozik. A fotorealisztikus megjelenítéssel ellentétben, ebben az esetben a cél nem a valóság minél pontosabb ábrázolása, hanem illusztrációs módszerek valamint művészi technikák utánzása, mint például festés vagy rajzolás. Bár az NPR esetén, a kép minősége általában fontosabb annak előállítási idejével szemben, ez nem jelenti azt hogy a renderelési sebesség nem kritikus. A produkciós költségek nagyban csökkenhetnek egy gyorsabb algoritmussal, főleg ha a végső kompozitálás közben az NPR eredményét finomítani kell. A 3D grafikus csővezeték nagyon hatékony képalkotást kínál a manuális módszerekhez képest, azonban a klasszikus technikák reprodukálása nehéz feladat vele. Képtérbeli megközelítés esetén a legnagyobb problémát az időbeli koherencia garantálása jelenti animáció közben. Azaz annak biztosítása, hogy a megjelenítéshez alkalmazott tulajdonságok és részecskék a geometriát követni fogják.

Ezen dolgozatban egy vonás alapú technikákat (rajzolás és festés) utánzó képtérbeli algoritmus kerül bemutatásra. A vonások képtérben vannak definiálva, és egyenletesen vannak elosztva. A vonások az alattuk található felület formáját irányukkal és görbítésükkel érzékeltetik, ehhez képtérbeli adatokat használnak mint például megvilágítottság és görbület. Az időbeli koherencia a vonás primitívek képtérbeli elmozgatásával van megoldva. Mivel az elmozdítás során a vonások képtérbeli eloszlása elromlik, az összesűrűsödött primitíveket kiszűrjük, míg a kiüresedett területeket új primitívekkel töltjük fel. A folyékony mozgás érdekében a vonás primitívek állapotai is animálva vannak, így hirtelen elfordulások vagy eltűnések nem történnek. Az algoritmus GPU-n került implementálásra és valós időben fut.

Letölthető fájlok

A témához tartozó fájlokat csak bejelentkezett felhasználók tölthetik le.